Nyt magasin: Fjernvarmen er en del af vores velfærd

Læs det nye nummer af magasinet Fjernvarmen, der har fokus på vores fælles velfærd og fælles forsyninger, dækker nye byggeprojekter og store nye muligheder for varmepumperne. Og meget mere.

Er vores fælles forsyninger en del af vores fælles velfærd? Magasinet Fjernvarmen stiller skarpt på velfærden i et tema, hvor vi spørger eksperter, borgmestre og fjernvarmefolk, om fjernvarmen er en del af velfærdet.

Borgmester Birgit S. Hansen fra Frederikshavn er enig med sin kollega borgmester Kenneth Muhs fra Nyborg om, at fjernvarme er velfærd.

Deres syn på hvorfor er dog lidt forskelligt. Birgit S. Hansen ser det som en solidaritetsløsning, så ingen er overladt til sig selv.

– Jeg ved godt, at der ikke er lagt fjernvarme ud alle steder, fordi der skal være en kritisk masse for at kunne etablere et fælles system som fjernvarme. Men det har vi gjort mange steder i Danmark, og det har vi gjort i mange år, og det er i mine øjne et kendetegn for et civilsamfund; at fjernvarme på den made er fælles velfærd, siger hun til magasinet Fjernvarmen.

Hendes kollega i Nyborg ser det mere som kritisk infrastruktur.

– Det er måske noget, vi generelt overser i det daglige, men vi kan jo ikke forestille os et samfund, hvor vi ikke har veje, broer eller varmeforsyning til opvarmning af vores huse, forklarer Kenneth Muhs.

Læs resten af de forskellige bud på hvorfor fjernvarme er velfærd i temaet, der strækker sig over otte sider.

Sydjyske kommuner går sammen om energiplanlægning

Tre vestjyske og fire sønderjyske kommuner går sammen i to fællesskaber om regional energiplanlægning. Målet for de to samarbejder er det samme: At udnytte overskudsvarmen fra de kommende store datacentre i området.

Tønder, Sønderborg, Aabenraa og Haderslev har oprettet et fælles sekretariat for at udnytte overskudsvarmen fra Googles og Apples to datacentre, der kommer til at ligge vest for Aabenraa. Varmen kan i sig selv dække varmebehovet fra de fire kommuner og Flensborg by flere gange. Men det kræver investeringer i milliardklassen.

På Vestkysten har Esbjerg, Varde og Fanø indgået en alliance med SE og DIN Forsyning for at rådgive virksomheder og forbrugere om grøn omstilling.

Nye vilkår for varmepumper

En ny projektbekendtgørelse er netop trådt i kraft. Det betyder, at varmeværker med en produktion under 500 TJ får ophævet kraftvarmekravet og brændselsbindingerne til naturgas. Samtidig er der indført skærpede krav til biomasseprojekter. Det kan give et skub til varmepumperne i fjernvarmen, da der de kommende år sker en gradvis reduktion af elvarmeafgiften og PSO-afgiften.

Vicedirektør i Dansk Fjernvarme Kim Behnke ser dog en knast i forhold til, at tilskuddet til varmepumperne fra energispareordningen bortfalder i 2020.

– Mens det bliver givet med den ene hånd, bliver der taget med den anden hånd. Det er vigtigt, at der ikke træffes forhastede beslutninger, men at der vælges den rigtige løsning på grund af den lange investeringshorisont, siger Kim Behnke.

Derudover er der reportage fra Auning Varmeværk, der har vokseværk. Der er nyt om kodeks for asset management. Og meget, meget mere. Læs hele magasinet i den vedhæftede pdf.