Nyt magasin fra fjernvarmen

I morgen udkommer fjernvarmesektorens magasin, Fjernvarmen. Få en forsmag på magasinet her.

Stort tema: Sådan får vi gang i varmepumperne
Vi skal have flere varmepumper i fjernvarmen. Det synes der at være meget bred enighed om i det energipolitiske landskab, såvel på Christiansborg som blandt brancheforeninger og i industrien. Dog er der ikke helt enighed om, hvad der skal til og hvilke forhindringer, der ligger i vejen.

Magasinet Fjernvarmen bringer i et større tema både en reportage fra Gudenådalens Energiselskab, der i samarbejde med Grundfos har en energicentral, hvor der er installeret en el-varmepumpe. Vi bringer en analyse af konkurrenceforholdet mellem en varmepumpe og øvrige teknologier, hvor vi kigger på fordele og ulemper. Vi har interviewet energiprofessor Brian Vad Mathiesen, og vi giver en opdatering på, hvordan det går med opførelsen af Facebook datacentret i Odense, der vil udnytte overskudsvarmen ved hjælp af en varmepumpe.

Læs fjernvarmens magasin her

Vi slutter temaet af med et interview med minister for energi, forsyning og klima, Lars Chr. Lilleholt, der giver sit syn på, hvad der skal for at få gang i varmepumperne og om, hvordan et kommende energispil på dette område forventes at komme til at se ud.

Prisen reduceret med 1/3
Læs også, hvordan hos Værum-Ørum Kraftvarmeværk, sydvest fra Randers, er lykkedes med at reducere prisen fra cirka 30.000 kroner pr. husstand i 2008 til lige omkring 8.800 kroner i dag. Med forbrugerne i centrum har bestyrelse og ledelse ændret kursen og skridt for skridt truffet beslutninger, der har bragt varmeprisen ned under landsgennemsnittet.

Meld en regel
Som en del af regeringens projekt, ”Meld en regel”, har Dansk Fjernvarme afleveret 7 konkrete forslag, der vil fjerne overflødigt bureaukrati i fjernvarmesektoren og dermed bidrage til at reducere prisen på fjernvarme.