Preview på Fjernvarmen

I morgen udkommer årets første Fjernvarmen, der er Dansk Fjernvarmes magasin. Få en forsmag på magasinet her.

Verdens mest effektive grønne kraftvarme
Du kan læse om Brønderslev Forsyning, der går efter prisen som verdens mest effektive grønne kraftvarme. I Brønderslev har selskabet blandt andet investeret i et kraftvarmeværk, der kombinerer flis, et solvarmeanlæg med spejlglas, varmepumper og en ORC turbine.

Det nye anlæg er så banebrydende, fortæller varmechefen, at de i 2017 alene har haft 17 internationale delegationer for at se og høre om den nordjyske succes. Læs historien og se de gode billeder fra Brønderslev Forsyning.

Analyse: fjernvarmen skal sættes fri
I en analyse af konkurrencesituationen i fjernvarmen, som EA Energianalyse, Deloitte og Konveks har lavet for regeringen, konkluderer forfatterne, at den billigste fjernvarme fås ved at fjernvarmen sættes fri og ikke skal underlægges regulering, sådan som politikerne ellers ved flere politiske aftaler har givet hånd på.

Læs hvordan Dansk Fjernvarmes politiske chef, Rune Moesgaard, tager imod denne anbefaling og rapportens øvrige 7 anbefalinger.

Onsdag den 7. februar 2018 inviterer Dansk Fjernvarme til Energi på Toppen, der netop handler om konkurrenceudsættelse af fjernvarme. Læs mere her.

Energiområdet er blevet en politisk kampplads
Det politiske klima på Christiansborg er i øjeblikket lidt specielt og energiområdet har forvandlet sig til en politisk kampplads. Sådan lyder det i en analyse af politisk kommentator Michael Kristiansen, der har vurderet muligheden for en snarlig energipolitisk aftale. Spørgsmålet er, hvem der vinder vælgernes gunst, hvis der indgås en hurtig aftale, og hvem, der har interesse i at det trækker ud. Og for resten så handler det lidt om, hvad der er bedst for klimaet.

Læs analysen og læs, hvad en lang række af energisektorens aktører har af forventninger til de kommende energipolitiske forhandlinger.

Flere vælger fjernvarme
Når både små huse og helårsbeboelse skal vælge ny varmekilde falder valget oftere og oftere på fjernvarme. Det viser en analyse af valg af opvarmningsform i nyt byggeri, som Rambøll har stået bag. I analysen kommer Rambøll frem til, at fjernvarme er den billigste opvarmningsform, særligt i tættere nyt byggeri. Men hvad gør de udenfor fjernvarmeområderne, hvor der typisk er lidt længere mellem husene? Se analysen i Fjernvarmen.

• fjernvarmen