​Nyt magasin: Helt ud i skoven med biomassen

Temaet for oktober-udgaven af magasinet Fjernvarmen handler om de tre nominerede til Fjernvarmeprisen 2020. Men du kan også komme med på skovtur, hvor der tales bæredygtig biomasse og møde Energinets nye formand, Mogens Lykketoft.

Uddelingen af Fjernvarmeprisen har de senere år været et fast og festligt højdepunkt til festmiddagen under landsmøderne, men da landsmødet i år er coronaaflyst, bliver afstemningen og fejringen afviklet virtuelt. Det kommer til at ske i forbindelse med den virtuelle konference ”Grønne udfordringer – varme svar”, der afvikles torsdag den 29. oktober 2020. Her kan du stemme på en af de tre kandidater fra Hvide Sande Fjernvarme, Næstved Fjernvarme og Hobro Varmeværk.

Grønt lys til bæredygtig biomasse
En ny politisk aftale stiller krav til biomassens bæredygtighed, men sikrer også, at den fortsat kan spille en rolle. Magasinet har besøgt en dobbeltcertificeret skov på Langeland i selskab med Maria Dahl Hedegaard, Dansk Fjernvarmes fagkonsulent på biomasseområdet, for at se på, hvordan danske skove drives i praksis – og hvilken rolle flisen spiller.

Virtuel konference: Få svar om fremtidens fjernvarme
Dansk Fjernvarme byder velkommen til en virtuel konference, som kaster lys over fremtidens fjernvarme. Klimaminister Dan Jørgensen er blandt indlægsholderne og det samme er direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen.
- Det ærgrer os meget, at vi ikke er i stand til at gennemføre Landsmøde 2020. Men når det nu ikke kan være anderledes, så mener jeg, at vi med den virtuelle konference har et godt bud på at mødes og diskutere fjernvarme og politik, siger direktør i Dansk Fjernvarme, Kim Mortensen.

Mød Energinets nye formand
- Meget af det, Energinet skal forholde sig til har meget større betydning end de mere symbolske adfærdsændringer i folks tøjvaner og madvaner. Her er vi inde i noget af det, der batter noget i forhold til omstillingen af energiforsyningen.
Sådan lyder det fra Mogens Lykketoft i et velkomstinterview med magasinet Fjernvarmen efter at han er trådt til i rollen som formand for Energinet. Læs hele interviewet med Lykketoft i oktober-udgaven af Fjernvarmen.

Ny landsdækkende kampagne Fjernvarmens Serviceordning og ny regulering
Derudover kan du også læse om Dansk Fjernvarmes nye kampagne, der skal fortælle danskerne om den usynlige grønne fjernvarme, som 3,6 millioner danskere nyder godt af.

Der er også Fjernvarmens Serviceordning, hvor Dansk Fjernvarmes medlemmer kan sikre en fjernvarmefaglig uddannelse af selvstændige VVS’ere, styrke kontakten med kunderne og effektivisere deres samlede system.

Magasinet har også en opsang fra Dansk Fjernvarmes politiske chef, Rune Moesgaard, om en ny regulering af fjernvarmesektoren, hvor det fortsat virker som om, myndighederne fokuserer på benchmark og indtægtsrammer.