Nyt magasin: Se billederne af Helsingørs nye kraftvarmeværk

Det nye nummer af magasinet Fjernvarmen har tema om den nye LER-lov. Og så kan du se de flotte billeder af Helsingørs nye kraftvarmeværk, der reducerer fjernvarmens CO2-udledning med 88 procent.

Helsingør har fået et nyt kraftvarmeværk. For 700 millioner kroner grøn energi. Gassen er skiftet ud med flis. Og det nye kraftvarmeværk kommer fremover til at levere 95 procent af varmen i området.

- For os var det et spørgsmål om, at vi stod med et værk, der skulle fornys. Her er vi gået efter den bedste grønne løsning, og vi kommer til at sænke vores CO2-udslip med 80.000 tons om året, hvilket er en reduktion på 88 procent. Det betyder, at Forsyning Helsingør bidrager væsentligt til, at kommunen kan opfylde sine mål på klimaområdet, siger direktør i Forsyning Helsingør, Jacob Brønnum.

I denne udgave af magasinet Fjernvarmen kan du se billeder af Helsingørs nye værk, hvor du blandt andet får hele overblikket.

Papirløs ledningsregistrering

Temaet handler denne gang om LER 2.0. For nye regler øger kravene til registrering af ledninger og håndtering af data. Ikke mindst skal alle opmålinger registreres digitalt. På de otte sider temaet strækker sig over, kan du blandt andet læse om, hvordan Hjørring Varmeforsyning har grebet opgaven an. De har digitaliseret i de seneste 10 år, fortæller direktør Per Sørensen.

– Det er en kæmpe opgave. Der er formentlig mange steder, hvor det alene er registreret i personalets hukommelse, så derfor er det vigtigt, at man tager fat på det i god tid, siger Per Sørensen, der samtidig oplyser, at Hjørring Varmeforsyning har et samlet ledningsnet på lige under 300 kilometer.

Fødselsdag og inspirationskatalog

Den nye persondatalov – eller GDPR – har nu været gældende i 365 dage. Hvordan er det så gået? Vi gør status over fjernvarmeselskabernes arbejde med persondataloven. Og Dansk Fjernvarmes juridiske konsulent, Birthe Boisen, giver fem gode råd til arbejdet med persondata.

Derudover kan du også læse om tænketanken Grøn Energi, der sammen med Rambøll er ved at lave et inspirationskatalog om samarbejde mellem fjernvarmeselskaber og virksomheder inden for overskudsvarme og fjernkøling.

En ny analyse fra tænketanken Grøn Energi viser, at fjernvarmeselskaber kan sikre konkurrencedygtig fjernvarme ved at planlægge deres varmesystem. Planlægningen kan opsummeres i en masterplan med fire tiltag.