Fjernvarmen kan bidrage markant til fremtidens grønne transport

Der er rigtig mange gode initiativer i regeringens nye udspil til produktion af fremtidens grønne transport. Varmesektoren skal tænkes aktivt ind med CO2-fangst og overskudsvarme, mener Dansk Fjernvarme.

Inden længe vil grøn vindstrøm og indfanget CO2 kunne omdannes til fremtidens grønne brændstoffer til tung transport, fly og skibsfragten. Den såkaldte Power to X-teknologi bliver et helt centralt element i omstilling af den tunge del af transportsektoren. Med regeringens udspil er der sat klart retning på ambitionerne med mellem 4-6 GW produktion. En produktion, hvor fjernvarmesektoren skal tænkes med i, mener Dansk Fjernvarme.

”Vi er rigtig glade for, at regeringen anerkender behovet for, at den CO2 fjernvarmen kan suge ud af røgen fra skorstenen, skal tænkes ind i produktionen af grønne brændstoffer. Nogle transportformer kræver nemlig kulstofholdigt brændstof, som kræver både grøn brint og biogen CO2. Der er ingen tvivl om, at de her nye teknologier vil kunne tage kvantespring inden for omstillingen til grøn transport”, siger direktør Kim Mortensen.

Overskudsvarme skal udnyttes

Som en naturlig effekt af produktionen af grøn brint, vil elektrolyseanlæggene have en markant biproduktion af overskudsvarme, der med stor gevinst vil kunne bruges i fjernvarmen. Tænketanken Grøn Energi har i en analyse vurderet af mellem 10-25 pct. af overskudsvarmen i anlæggene vil kunne bruges direkte til fjernvarme.

”Det styrker jo helt klart økonomien, at overskudsvarmen fra den grønne brintproduktion kan bruges i fjernvarmen som grøn varme. Derfor er det vigtigt, at placeringens af de nye elektrolyseanlæg tænkes sammen med placeringen af fjernvarmen, så vi undgår mest mulig varmetab”, siger Kim Mortensen.

Regeringen lægger også op til at el-tarifferne ændres, så direkte linjer mellem sol- og vindstrømproduktion og de grønne brintanlæg bliver mere fordelagtig. Dansk Fjernvarme mener, at de ændringer bør gælde bredt for store elforbrugere.

”Vi er simpelthen nødt til at have ens tarifregler, når det gælder elektrificeringen generelt. Derfor bør kommende tarifomlægninger også gælde de store varmepumper hos varmeværkerne. Ellers skaber man et helt skævt incitament for fremtidens elvarme, som man politisk har et brændende ønske om”, siger Kim Mortensen.

Dansk Fjernvarme vurderer, at medlemmerne kan bidrage med at fange godt 5 mio. ton. CO2 frem mod 2030.

Du kan læse mere om regeringens udspil her.

• ccs
  • grøn energi
  • klima
  • elektrificering
  • overskudsvarme
  • power-to-x
  • varmepumper
  • transport
  • klimahandlingsplan
  • grøn omstilling
  • ccu

Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for landets cirka 370 fjernvarmeselskaber og dækker 99 % af fjernvarmemarkedet samt 40 % af den samlede termiske elkapacitet i Danmark.

3,7 mio. danskere eller cirka 1,8 mio. husstande har fjernvarme. Det svarer til, at mere end 65 % af danskerne får deres opvarmning leve­ret gennem et fjernvarmerør.