​Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mål

172 varmeværker står på spring for at indfri regeringens klimamål udenfor kvotesektoren. Hvis de får lov. Det kræver nemlig et opgør med kraftvarmebindingen, et frit brændselsvalg og en halveret elvarmeafgift til kollektive varmepumper.

I disse dage skal EU-landene nå til enighed om byrdefordelingen af unionens klimamål for den ikke-kvotebelagte sektor.

Danmark har fået som mål, at vi inden 2030 skal reducere vores CO2-udslip med 39 procent i den ikke-kvotebelagte sektor. Et ambitiøst mål, mener Dansk Fjernvarme, der dog også er overbevist om, at det kan lade sig gøre.

- Hvis ikke det hele skal handle om at skære ned, så har Danmark i dag to store håndtag at dreje på, nemlig at elektrificere den ikke-kvotebelagte sektor og få flere husstande og virksomheder over på fjernvarme. Kort sagt at trække CO2-udledning fra ikke-kvote til den kvotebelagte sektor, siger Dansk Fjernvarmes direktør Kim Mortensen.

Mere konkret foreslår Dansk Fjernvarme, at man ophæver kraftvarmebindingen og giver frit brændselsvalg for de fjernvarmeværker, der med en kapacitet på under 20 MW, er en del af den ikke-kvotebelagte sektor. Det drejer sig i alt om 172 varmeværker.

Det vil betyde, at flere ville kunne skifte til sol og biomasse, der i forhold til naturgas vil betyde en markant sænkning af CO2-udslippet.

Fjernvarmen vil også kunne udnytte mere af den grønne el fra vindmøllerne ved at installere store eldrevne varmepumper. Det kræver dog, at afgiften på el til kollektiv varme halveres, da det nuværende niveau gør, at det ikke er rentabelt for fjernvarmeselskaberne at installere en varmepumpe.

Samtidig foreslår Dansk Fjernvarme at konvertere flere oliefyr og naturgaskunder over på fjernvarmen, da det vil reducere CO2-udledningen markant, fordi fjernvarmen har et betydeligt lavere CO2-udslip end olie og naturgassen.

Gode eksportmuligheder
Derudover pointerer direktøren, at Danmark har gode muligheder for at styrke eksporten, hvis fjernvarmen får en større rolle i hele EU.

- Man skal huske på, at vi i Danmark har stærke erhvervsmæssige kompetencer indenfor udviklingen af grønne teknologier, der gør, at målopfyldelsen i de andre lande kan styrke den danske eksport og skabe vækst og beskæftigelse herhjemme, siger Kim Mortensen.

- Vi forventer, at eksporten af fjernvarmerelaterede produkter vil stige fra de nuværende 6,6 mia. kroner om året til cirka 11 mia. kroner i 2025. Det kan sagtens vise sig at blive endnu højere, hvis flere af de især østeuropæiske lande udbreder fjernvarme og fjernkøling, for at indfri deres forpligtigelse på en CO2-optimal måde, oplyser han.

Dansk Fjernvarme er fjernvarmens brancheorganisation og dækker 99 procent af fjernvarmeproduktionen i Danmark. Varmen produceres af i alt ca. 400 fjernvarmeselskaber, hvoraf 40 er kommunale forsyninger, der samlet tegner sig for 50 procent af fjernvarmeleverancen. Den anden halvdel af fjernvarmen produceres af omkring 350 andelsselskaber. 51 procent fjernvarmen produceres af vedvarende energi.

I alt får 1,7 millioner husstande eller 3,6 millioner danskere deres varme fra fjernvarme.

Fjernvarmeindustrien eksporterede i 2016 for 6,6 milliarder kroner og forventer, at eksporten vil stige til cirka 10,7 milliarder kroner i 2025.