Flotte grønne ambitioner på Fyn

En ny aftale om CO2-fangst på Fyn vækker glæde i Dansk Fjernvarme. Branchen kalder det afgørende med CO2-fangst for at indfri klimamål.

Fjernvarme Fyn og det europæiske energiselskab Fortum har netop indgået et samarbejde om at indfange og lagre eller omdanne CO2 til bæredygtige ressourcer. Potentielt vil parterne kunne indfange 480.000 ton CO2 inden 2030, heraf 340.000 ton CO2 i Odense og knap 140.000 ton CO2 i Nyborg. Det svarer til cirka tre procent af løsningen på den danske klimaudfordring.

- Hvis vi skal nå i mål med vores klimamål, så er CO2-fangst fra affaldsenergianlæg og fra kraftvarmeproduktion på bæredygtig biomasse helt afgørende. Det er derfor både et flot og nødvendigt skridt som Odense Kommune og Fjernvarme Fyn i samarbejde med Fortum tager nu, hvor de har indgået aftale om at opfange CO2 i både Odense og Nyborg, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

CO2-fangst foran stort potentiale
Kort før jul blev regeringen og Folketinget enige om en politisk aftale om CO2-fangst. Med denne aftale kan varmeværkerne nu komme i gang med ansøgninger og klargøring af de tekniske forberedelser, så CO2-støvsugerne kan komme op på de mange skorstene.

- Potentialet i at opfange og udnytte CO2 i fjernvarmen er meget stort. Ved at fange CO2 fra CO2-neutrale kilder som eksempelvis bæredygtig biomasse og biogent affald kan fjernvarmesektoren bidrage til produktion af grønne brændstoffer eller negative emissioner gennem lagring af CO2 i undergrunden, siger Kim Mortensen.

Det samlede potentiale for fangst af CO2 hos de danske fjernvarmeselskaber vurderes at være op til 7,5 millioner ton CO2 i 2030, hvoraf op til 4,5 millioner ton kommer fra bæredygtige kilder som biogent affald og bæredygtig biomasse.

- Der er allerede en lang række partnerskaber med ambitioner om at fange CO2-fangst. Fælles for stort set dem alle er, at de involverer fjernvarmebranchen, for det er her, at potentialet og ikke mindst appetitten på at indfri klimamålene er størst. Men når et stort selskab som Fjernvarme Fyn i samarbejde med Fortum går med ind på denne dagsorden, så kan vi for alvor rykke os tættere på et bæredygtigt og CO2-neutralt samfund, siger Kim Mortensen.

Parterne bag dagens aftale vil inden 2030 kunne fange godt 340.000 ton CO2 i Odense og knap 140.000 ton CO2 i Nyborg, som er relateret til affaldsforbrændingen. Det svarer til cirka 3 procent af løsningen på den danske klimaudfordring. Efter 2030 er potentialet på længere sigt op mod 900.000 ton CO2, som kan fanges og lagres eller konverteres til bæredygtige ressourcer.

• ptx
  • ccs
  • ccu
  • fjernvarme fyn
  • fortum

Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for landets cirka 370 fjernvarmeselskaber og dækker 99 % af fjernvarmemarkedet samt 40 % af den samlede termiske elkapacitet i Danmark.

3,7 mio. danskere eller cirka 1,8 mio. husstande har fjernvarme. Det svarer til, at mere end 65 % af danskerne får deres opvarmning leve­ret gennem et fjernvarmerør.

I alt er 72 % af fjernvarmen i dag produceret på vedvarende energi.