Fornuftig håndsrækning til fjernvarmekunderne

Et bredt flertal i Folketinget har netop besluttet at afsætte 53 millioner kroner i 2017-2018 til investering i varmepumper. Dansk Fjernvarme glæder sig over håndsrækningen, men appellerer også til en mere varig løsning for selskaberne.

Regeringen, DF, S, R og SF har netop besluttet at udmønte en del af klimapuljen, der blev oprettet i forbindelse med PSO-aftalen. I alt 53 millioner kroner afsættes i 2017 og 2018 som etableringsstøtte til varmepumper.

De afsatte penge skal blandt andet give fjernvarmeselskaberne mulighed for at investere i teknologi, der kan kompensere dem for det manglende grundbeløb, der udløber ved udgangen af 2018.

- Jeg er glad for, at et bredt flertal af politikerne på Christiansborg nu anerkender den udfordring, det er, at de har besluttet at udfase grundbeløbet i 2018, siger Kim Behnke, vicedirektør i Dansk Fjernvarme, og fortsætter:

- De afsatte penge vil være en håndsrækning til omkring 20 af de 160 selskaber, hvis kunder kommer i klemme i 2019, når tilskuddet er bortfaldet. Derfor er der grund til at være glad for, at politikerne har taget et godt første skridt til at hjælpe fjernvarmekunderne.

Sænkning af elafgift på kollektive varmepumper
Omkring 160 fjernvarmeselskaber rammes, når grundbeløbet bortfalder i 2018. Selvom de afsatte 53 millioner kroner i 2017 og 2018 er et skridt på vejen, rækker det ifølge Dansk Fjernvarme ikke som varig løsning for de mange trængte selskaber.

- Det, der vil give fjernvarmekunderne ro i forhold til usikre stigninger i varmeregningen, vil være en målrettet lempelse af elafgiften på kollektive varmepumper, siger Kim Behnke og fortsætter:

- Det helt afgørende for udbredelsen af varmepumper er, at man fra politisk side får indgået en aftale om at sænke elafgiften til det halve for el til varmepumper i fjernvarmesystemerne. Alle fra Klimarådet til Energikommissionen har påpeget dette og følger dermed de anbefalinger, Dansk Fjernvarme har givet. Vi er desuden glade for at have sikret, at energispareaftalen også kan bidrage positivt til økonomien i fjernvarmeselskabernes projekter, siger han.

• varmepumper

Dansk Fjernvarme er fjernvarmens brancheorganisation og dækker 99 procent af fjernvarmeproduktionen i Danmark. Varmen produceres af i alt ca. 400 fjernvarmeselskaber, hvoraf 40 er kommunale forsyninger, der samlet tegner sig for 50 procent af fjernvarmeleverancen. Den anden halvdel af fjernvarmen produceres af omkring 350 andelsselskaber. 51 procent fjernvarmen produceres af vedvarende energi.

I alt får 1,7 millioner husstande eller 3,6 millioner danskere deres varme fra fjernvarme.

Fjernvarmeindustrien eksporterede i 2016 for 6,6 milliarder kroner og forventer, at eksporten vil stige til cirka 10,7 milliarder kroner i 2025.