Gode, grønne forslag fra Radikale

I et nyt politisk klimaudspil fra Radikale Venstre, foreslår partiet, at olie- og naturgasfyr skal fuldt ud udfases i 2030, at det fra 2023 ikke længere skal være muligt at investere i ny sort boligopvarmning, og at fjernvarmenettet skal udbygges. Forslagene får en varm velkomst fra Dansk Fjernvarme.

Det skal være slut med at opvarme vores boliger med sort, fossil energi. Derfor er der grund til at kippe med den grønne fane, når Radikale Venstre i dag fremlægger forslag med endelig slutdato for olie- og naturgasfyr, siger Kim Mortensen, der er direktør i Dansk Fjernvarme, der repræsenterer alle landets fjernvarmeselskaber.

Samtidig har Radikale Venstre fremlagt forslag om en udbygning af fjernvarmenettet. Det er et forslag, der også flugter med videnskaben, hvor blandt andre Aalborg Universitet tidligere på måneden lancerede en stor analyse, der netop angav en udbygning af fjernvarmenettet som en central del af løsningen på vores klimaudfordring.

Analysen viser, at mindst 300.000 boliger, der i dag opvarmes med olie- eller naturgasfyr, skal over på den grønne fjernvarme. Og i alt yderligere 200.000 boliger når boliger på små varmepumper, træpillefyr og elradiatorer tælles med.

- Det er i fjernvarmen, at vi til de lavest mulige samfundsomkostninger hurtigst kan få udfaset den sorte energi i boligerne. Samtidig kan vi balancere elnettet og fungere som lager for et elsystem, der i stigende grad består af svingende energiproduktion fra vindmøller og solenergi. Når Radikale Venstre foreslår, at vi skal udbygge fjernvarmenettet, er det derfor helt i tråd med videnskaben og med fornuft for omtanke for vores lands økonomi, siger Kim Mortensen.

Det Radikale Venstre foreslår desuden, at forbruget af biomasse skal halveres, og at der indføres en afgift på biomasse fra 2025. Det kan lyde fristende, mener Dansk Fjernvarme, der dog maner til besindighed.

- De selskaber, der i dag har investeret i bæredygtig biomasse, har gjort det, fordi et enigt Folketing bad dem om det. Samtidig skal man huske på, at med de kraftige prisstigninger, vi i øjeblikket har på strøm og naturgas, er det netop fleksibilitet i brændselsvalg herunder overskudsvarme fra de biomassefyrede kraftværker, affaldsenergi i både centrale og decentrale områder, der gør, at fjernvarmen landet over har kunnet holde varmeprisen nede. I modsætning til situationen i stort set alle andre lande i Europa. lyder det fra Kim Mortensen, der fortsætter:

- Det er derfor en farlig og dyr vej at gå med øgede afgifter på den vel snart sagt eneste bæredygtige energikilde, der ikke er påvirket af de kraftige prisstigninger. Når Folketinget samtidig har vedtaget skærpede krav til, at den biomasse energisektoren bruger, hvad enten den kommer fra Danmark eller udlandet, så forekommer det uden for proportioner at ville pålægge varmeforbrugerne nye ekstraomkostninger og udhule grundlaget for de investeringer, som selskaberne har foretaget på vegne af forbrugerne.

• grøn omstilling