Nyt magasin: Energipolitik på europæisk plan

EU-Parlamentet har taget hul på en femårs valgperiode, som i høj grad får fokus på klima og energi. Temasektionen i årets sidste udgave af magasinet Fjernvarmen ser på de muligheder, det giver fjernvarmen. Magasinet besøger også Nærvarmeværket i Trustrup-Lyngby og fortæller mere om Dansk Fjernvarmes vision om, at alle danske husstande skal have grøn varme.

Europa-Parlamentet har taget hul på en ny femårsperiode, som i høj grad ventes at komme til at handle om klima og dermed også om energi. Det giver både Danmark og fjernvarmen mulighed for at være synlig og spille en afgørende rolle, mener direktør i Euroheat & Power, Paul Voss.

- Vi skal især bygge ovenpå den debat om sektorintegration, der aktuelt finder sted. Det er ”old news” i Danmark at få sektorerne til at spille sammen – men hernede er det virkelig ”the new thing”. Der er mange muligheder for fjernvarmen i de kommende år, og vi har chancen for at blive en del af den samlede model og ikke bare en nicheløsning her og der, lyder vurderingen fra Paul Voss.

Tag med til Bruxelles og mød de tre danske parlamentarikere, Pernille Weiss (K), Morten Helveg (RV) og Niels Fuglsang (S).

Nærvarmesucces ved et tilfælde
Der er også en reportage fra Trustrup-Lyngby varmeværk og vandværk, hvor de har succes med at tilbyde individuelle varmepumper til kunder uden for den traditionelle fjernvarmes forsyningsnet.

- Fjernvarme er baseret på, at vi forbinder et værk med rør ud til en masse forbrugere. Men hvorfor ikke flytte en del af varmeværket ud til den enkelte forbruger i stedet? spørger Michael Christensen, direktør i Trustrup-Lyngby om ideen, der nu er blevet landsdækkende.

Grøn varme til 500.000 husstande
For med udgangspunkt i den gode idé fra Trustrup-Lyngby har Dansk Fjernvarme lanceret et nyt koncept, der skal udfase de sorte varmekilder til fordel for grøn varme i 500.000 husstande.

Ny serie: Mandagsstævnemøder
Endelig tager vi hul på en ny reportage-serie, der både bringes i de kommende magasiner og på Dansk Fjernvarmes hjemmeside. I løbet af det næste halve års tid inviterer vi nemlig folketingets energiordførere på besøg hos fjernvarmeselskaber i deres respektive valgkredse for at tale om fjernvarme, grøn omstilling og aktuelle politiske problemstillinger. Mandag er mødefri på Christiansborg, så vi kalder serien Mandagsstævnetmødet, fordi det typisk vil være denne dag, de er ”ude i virkeligheden”.

Det første besøg var hos Fjernvarme Horsens med Enhedslistens Søren Egge Rasmussen.