Et diabetisk fodsår kan se uskyldigt ud, men det kan resultere i amputation og er derfor et kritisk fodproblem. Foto: Mie Hampen

Fodterapeuter har døren på klem under covid-19

Diabetiske fodsår, betændte, nedgroede negle og fodsmerter, der spænder ben for de daglige gøremål. Det er nogle af de kritiske fodproblemer, som statsautoriserede fodterapeuter behandler under coronakrisen. Så selvom klinikdørene er lukkede for almindelige fodbehandlinger - muligvis indtil den 30. juni 2020 - så har klinikkerne stadig en dør åben for borgere, der får et kritisk problem.

’Som autoriserede sundhedsfaglige er vi forpligtede til at varetage en kritisk funktion, hvilket betyder, at vi skal behandle kritiske fodproblemer. Selv mens det meste af Danmark er lukket ned. Det gør vi, fordi kritiske fodproblemer kan udvikle sig til noget, der kan blive endnu værre såsom amputationer og negleoperationer. Og i en coronatid, hvor vi skal passe ekstra godt på resurserne i sundhedsvæsnet, har vi fodterapeuter en vigtig opgave i at forebygge indlæggelser’, siger Tina Christensen, formand for Danske Fodterapeuter.

Ring til os
Klinikkerne er allerede godt i gang med at kontakte patienter, der har bestilt tid i den nærmeste fremtid, for give besked om udsættelse af behandlingen eller spørge ind til fodproblemer, så de kan vurdere, om behandlingen er kritisk eller ej. De fleste klinikker kører på lavt blus og varetager de kritiske funktioner, som de skal, indtil det igen er muligt at behandle som normalt.

’Jeg vil gerne opfordre vores mange patienter til at holde ekstra godt øje med deres fødder i den kommende tid, så de kan kontakte os, hvis problemerne bliver kritiske. For mennesker med diabetes er det dog ikke nok at mærke efter, om det gør ondt i fødderne. Man er nødt til at se fødderne efter hver dag, da følesansen kan være skadet i fødderne. Opstår der problemer kan man altid ringe til os og spørge om problemet er stort nok til at få en tid til en kritisk behandling’, siger hun.

Styr på hygiejnen
Fodterapeuter er som autoriserede sundhedspersoner forpligtede til at leve op til kliniske retningslinjer om hygiejne, som Sundhedsstyrelsen har indført under coronaepidemien. Derfor kan man være sikker på, at fodterapeuter ved, hvordan de bryder smitteveje og at de tager alle forholdsregler for at beskytte patienterne og dem selv.

Man behøver ingen lægehenvisning for at få behandlet et kritisk fodproblem under coronaepidemien. Det er fodterapeuten, der vurderer, om problemet er kritisk nok til at blive behandlet.

Diabetes: Sådan passer du på dine fødder (boks)

• Se dine fødder efter hver dag – kig efter forandringer såsom revner, røde mærker, rifter og sår.
  • Brug et spejl, hvis du ikke kan se dig selv under fødderne.
  • Ring til din fodterapeut, hvis du er det mindste i tvivl om noget, du ser.
  • Smør dine fødder hver dag med en fodcreme, der passer til dig.
  • Gå aldrig barfodet eller på strømpesokker.
  • Tjek dine sko for småsten og andet med hænderne, inden du stikker dine fødder derned.
  • Vælg strømper og sko, der passer til din fod og beskytter den optimalt.

Danske Fodterapeuter, der er samlingspunkt for statsautorisede fodterapeuter i Danmark, varetager medlemmernes faglige, juridiske og økonomiske interesser.

En meget høj andel af statsautoriserede fodterapeuter er organiserede i Danske Fodterapeuter, og langt størstedelen af de cirka 1800 medlemmer er selvstændigt erhvervsdrivende.

Danske Fodterapeuter forhandler overenskomst med den offentlige sygesikring på medlemmernes vegne og er medlem af FH og Sundhedskartellet.

Danske Fodterapeuter er desuden medlemmernes talerør i medierne, blandt samarbejdspartnere og i relevante politiske fora. Foreningens medlemsblad er Fodterapeuten. Foreningen har eksisteret siden 1932.