Adm. direktør Søren Lockwood, SEB Pension modtager HR-prisen 2014

SEB Pension har via en målrettet HR- og forretningsindsats i samarbejde med og med respekt for medarbejderne formået at skabe et godt fundament og fået igangsat aktiviteter, der nu og i fremtiden sikrer en sund og resultatskabende performancekultur. For den bedrift modtager adm. direktør Søren Lockwood, SEB Pension torsdag d. 2. oktober HR-prisen 2014 uddelt af DANSK HR.

Begrundelsen for tildelingen af årets HR-pris er primært, at den vindende virksomheden har iværksat og er taget på en spændende og succesrig performancekulturrejse, hvor både lederne og medarbejderne er med.

Skulle øge effektiviteten med færre ressourcer
Ledelsen i SEB oplevede som mange andre virksomheder en stadig mere intens konkurrencesituation med et øget pres på både indtjening og omkostninger og dermed også et øget pres på medarbejderne.

”Det var helt åbenbart, at der måtte ske noget – vi skulle øge effektiviteten og med færre ressourcer. Men som et selskab, der lever af at forsikre danskere mod sygdom og årligt udbetaler et trecifret millionbeløb til bl.a. stressramte, er vi de første til at vide, at man kun opnår ringere effektivitet, hvis man pisker medarbejderne,” forklarer Søren Lockwood.

Derfor tog SEB for to år siden initiativ til at igangsætte en performancekulturrejse, som på en lang række punkter skulle få medarbejderne til at stortrives og dermed være fundamentet for vækst.

De overordnede ting i virksomhedens kulturrejse var, at ledelsen indledningsvis opsatte nogle klare rammer for og initierede de overordnede principper for performancekulturen. Dernæst blev medarbejderne indbudt til en række konferencer, seminarer og workshops, hvorfra der kom en perlerække af forslag til forbedring af kulturen, herunder ønske om klare mål, fokus på dygtige medarbejdere, bedre kommunikation samt en række trivselstiltag omkring motion, mad og sundhed.

Tæt dialog mellem ledelse og medarbejderne
Søren Lockwood lægger stor vægt på, at udvikling af performancekultur sker i tæt dialog mellem ledelse og medarbejderne, og at medarbejderne tager aktivt del i processen.

”Hvis vi bliver ramt af stress eller er overbebyrdede, er det ikke, fordi vi er presset enten på arbejdet eller derhjemme. Meget ofte er det, fordi vi oplever at komme i klemme mellem arbejdsliv og privatliv. Derfor arbejder vi i vores performancekultur også med at hjælpe folk til at få en sundere livsstil – alt sammen ud fra et princip om frivillighed. Lever du sundt, er du også mere robust og klar til at møde storme og udfordringer. Robusthed er et af nøgleordene hos os,” siger Søren Lockwood.

For mere information, venligst kontakt
Kim Staack Nielsen, Chairman, DANSK HR, 86 21 61 11, ksn@danskhr.dk
Søren Lockwood, adm. direktør, SEB Pension, 33 28 25 72, soren.lockwood@seb.dk
Gerd Buchhave, Communications Officer, SEB Pension, 24 20 00 75, gerd.buchhave@seb.dk

Om HR-prisen
HR-prisen (tidligere Personalechefprisen) uddeles af foreningen DANSK HR. HR-prisen uddeles til en person, som har gjort en ekstraordinær indsats / opnået ekstraordinære resultater inden for HR-området. I år uddeler DANSK HR HR-prisen for 18. gang.

Om SEB Pension
SEB er en førende nordisk finansiel koncern grundlagt af familien Wallenberg i 1856.

I Sverige og Baltikum er SEB universalbank, mens SEB i Danmark, Norge, Finland og Tyskland har et strategisk fokus rettet mod virksomheder og institutioner. SEB er tilstede i 20 lande over hele verden. SEB har på verdensplan ca. 16.000 medarbejdere, heraf 730 i Danmark.

I Danmark har SEB drevet virksomhed siden 1994 og leverer i dag bank-, pensions- og kreditkortydelser til mere end 250.000 kunder.

SEB Pension er Danmarks fjerdestørste kommercielle pensionsselskab med markedets højeste kundetilfredshed – virksomheden er fire gange i træk kåret som det pensionsselskab med de mest tilfredse kunder.

• Erhverv

• seb pension
  • søren lockwood
  • dansk hr
  • kim staack nielsen
  • hr-prisen
  • hr-prisen 2014
  • træfpunkt
  • hr-messe
  • performancekultur
  • hr
  • medarbejdere

DANSK HR er Danmarks største forening og faglige netværk for HR-direktører, HR-chefer, HR Business Partners, HR-ansvarlige og HR-konsulenter.

DANSK HR's formål er at varetage interesserne for danske HR-chefer og andre HR-ansvarlige
fra både den private og offentlige sektor samt andre personer, som arbejder med HR-området.

Hos DANSK HR arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af Human
Resource ansvarlige.

DANSK HR’s kerneområder i forhold til medlemmerne er formidling af HR-viden, HR-netværk
og HR-rådgivning.

DANSK HR udgiver erhvervstidsskrifterne HR-chefen, Ledelse i Udvikling, HR guiden og
Ledelse  og Udvikling, ligesom vi hvert år arrangerer Danmarks største HR-messe, Træfpunkt Human Resources.

DANSK HR har ca. 1000 virksomheder som medlemmer.

Kim Staack Nielsen

Pressekontakt Chairman & CEO 86216111