Pressemeddelelse -

Presset på corona-laboratorierne fortsætter. Her er brevet til sundhedsministeren

Bioanalytikerne på de klinisk mikrobiologiske afdelinger er presset af de mange corona-analyser. Sundhedsministeren har anerkendt problemet, men endnu ikke svaret på fagforeningens forslag. "Vi forventer handling fra ministeren," siger Martina Jürs.

”Vi er ved at nå et punkt hvor det slet, slet ikke er sjovt mere. Vi er trætte, stressede, frustrerede og for nogen med overarbejdstimer der er helt vanvittige. Jeg har selv ramt bunden i dag, tudet on off i 3 timer, har tudet sammen med andre kollegaer over frustrationer man møder i lab, når man har med så mange prøver og arbejdstimer at gøre, og udsigt til det bare bliver ved! Tør slet ikke tænke på sommerferien 😰,” sådan skriver en bioanalytiker på en klinisk mikrobiologisk afdeling om den nuværende situation på Facebook.

Og hun er langt fra den eneste. Adskillige bioanalytikere fra hele landet fortæller om en presset hverdag, hvor overarbejde og uforudsigelige arbejdsopgaver på grund af coronavirus covid-19 er blevet standard.

Fagforeningen Danske Bioanalytikere har sendt et brev til sundhedsministeren og forklaret situationen, sidenhen er der blevet afholdt et møde mellem Magnus Heunicke og Danske Bioanalytikere, hvor ministeren kaldte situationen ”uholdbar” og efterlyste løsningsforslag.

Bioanalytikerformand: Vi forventer handling

Derfor har Danske Bioanalytikere i sidste uge sendt et notat til Sundhedsministeriet, hvori der oplistes en række konkrete forslag, som kan være med til at forbedre situationen på de klinisk mikrobiologiske afdelinger landet over. Men siden da har fagforeningen ikke hørt fra ministeriet.

”Vi sendte d. 20. maj en række konkrete forslag til Sundhedsministeriet, om hvordan man kunne forbedre forholdene på de klinisk mikrobiologiske laboratorier - og siden da har vi intet hørt. Det synes jeg er for ringe. Vi forventer et svar fra ministeren, og vi forventer handling fra ministeren. Stress, uforudsigelighed og et kæmpe arbejdspres kan ikke fortsætte,” siger Martina Jürs, der er formand i Danske Bioanalytikere.

Danske Bioanalytikere understreger i notatet, at de andre laboratorier på landets sygehuse, på grund af ekstra opgaver ifbm. covid-19 og generel mangel på autoriserede bioanalytikere, også er pressede. Derfor vil fagforeningen også sende nogle forslag og ideer til ministeren på dette område.

I notatet foreslår Danske Bioanalytikere konkret, at der ansættes mindst 115 ekstra bioanalytikere på de klinisk mikrobiologiske afdelinger og indkøbes analyseudstyr for 38 mio.

Danske Bioanalytikere skal mødes med Danske Regioner om notatet d. 11. juni.

• Sundhedsorganisationer

• test
  • danske bioanalytikere
  • coronavirus
  • covid-19
  • corona

Ifølge internationale undersøgelser bygger 70-80 procent af alle kliniske diagnoser på laboratoriemedicinske analyser. De fleste fejl og utilsigtede hændelser sker ved prøvetagningen.

Martina Jürs

Pressekontakt Formand 23204105