Rekordmange kvote 2 ansøgere til bioanalytikerstudiet: ”Det er fantastiske tal”

24 procent færre har søgt ind på en uddannelse på en professionshøjskole via kvote 2, som havde ansøgningsfrist tirsdag kl. 12. Men bioanalytikeruddannelsen, kan i modsætning til andre sundhedsuddannelser, glæde sig over, at flere har søgt studiet.

I forhold til 2021 har ni procent flere søgt ind på bioanalytikeruddannelsen, et rekordstort antal ansøgere på 483 personer via kvote 2, det viser en opgørelse fra Danske Professionshøjskoler.

”Det er fantastiske tal,” siger næstformanden i Danske Bioanalytikere Katja Wienmann Bramm og uddyber:

”Jeg er meget glad over, at vi har en fremgang i ansøgere til bioanalytikeruddannelsen på ni procent. Der er brug for hænderne og forhåbentligt handler det også om, at de unge mennesker synes, at vores profession er megaspændende.”

Corona har måske vist vejen

Næstformanden i bioanalytikernes fagforening glæder sig over, at interessen for bioanalytikerfaget er steget støt siden 2018, og særligt i de seneste to år, hvor coronapandemien har fulgt det meste.

”Jeg tror, at corona har været med til at vise, hvad bioanalytikerne kan, og at faggruppen er med helt fremme i front, når patienterne skal diagnosticeres,” siger Katja Wienmann Bramm.

De andre sundhedsuddannelser på professionshøjskolerne har fået markant færre ansøgninger i forhold til sidste år, 25 procent færre ansøgere via kvote 2 generelt. Det dækker over f.eks. sygeplejerskeuddannelsen med 36 procent færre, ergoterapeutstudiet med 26 procent færre og professionsbacheloren i ernæring og sundhed med 45 procent færre ifølge opgørelsen fra Danske Professionshøjskoler.

”Jeg synes, at det er ærgerligt for det samlede sundhedsvæsen, at mange af sundhedsuddannelserne får markant færre ansøgere - for alle er vigtige brikker i puslespillet.”

• Uddannelse

• uddannelse
  • bioanalytiker
  • kvote 2

Ifølge internationale undersøgelser bygger 70-80 procent af alle kliniske diagnoser på laboratoriemedicinske analyser. De fleste fejl og utilsigtede hændelser sker ved prøvetagningen.

Niels C. Jensen

Pressekontakt Digital redaktør og journalist 28447028