Las Fallas, Valencia

Spaniens kulturelle skatte: En rejse gennem UNESCO's immaterielle kulturarv

Spanien, et land rigt på historie og traditioner, er hjemsted for en skatkiste af kulturelle perler, der strækker sig gennem århundreder og over hele landet. Fra de solvarme strande langs Middelhavskysten til de frodige grønne landskaber i nord og de fortryllende byer og landsbyer indlejret i bjergene, er Spanien en nation, der oser af kulturel mangfoldighed og arv. Hver region fejrer sin unikke kultur gennem en mangfoldighed af festligheder, ritualer og traditioner, der ikke blot binder samfundene sammen, men også beriger den globale kulturarv. UNESCO's officielle anerkendelse af flere af disse festligheder som immateriel kulturarv understreger deres betydning og universelle appel, og de fungerer som et vindue til Spaniens dybtgående kulturelle arv og dets bidrag til verdens kulturskatkammer.

Passionerede traditioner
Flamenco, en integreret del af spansk kultur, manifesterer sig året rundt i former af sang, dans og musik, og er især udbredt i Andalusien. Den autentiske oplevelse af flamenco kan nydes på tablaoer i byer som Sevilla og Madrid eller i de atmosfæriske huler i Granada. Festivaler som Cante de las Minas i La Unión og Flamenco Biennalen i Sevilla tilføjer yderligere dybde til denne levende tradition. I Catalonien danner folk imponerende tårne kaldet "castells" under lokale festligheder. Disse tårne, der kan nå højder på op til 10 etager, er en symbolsk manifestation af fællesskab og styrke og har en historie på over 200 år. Deltagere i alle aldre samles for at danne disse strukturer, der altid ledsages af festlig musik og glæde.

En Eksplosion af satire og trommer
Valencias Falles, fejret omkring den 19. marts, er en festlig eksplosion af humor, satire og ild, der fylder byen med liv og farve. Monumentale karikaturistiske skulpturer, kendt som falles, pryder gaderne, ledsaget af støjende parader og spektakulære fyrværkeri. Højdepunktet er "la cremà", hvor alle falles brændes undtagen den bedste, der bliver en del af Museo Fallero de Valencia-samlingen.Tamboradas, karakteriseret ved tusindvis af trommer, der slår i harmoni, er en uundværlig del af mange spanske festligheder, især i påsken. Denne tradition, som ses i byer som Hellín, Calanda og Mula, skaber en fascinerende lydoplevelse og forbinder deltagerne gennem musik og rytme.

Blomster og engle
Córdobas gårdes festival i maj måned forvandler byen til et hav af blomster, musik og dans. Naboenes konkurrence om at dekorere de smukkeste gårde ledsages af flamenco-optrædener og skaber en festlig atmosfære, der byder foråret velkommen på en mindeværdig måde. Bergas Patum-fest, fejret omkring Corpus Christi, er en unik blanding af det religiøse og det profane, hvor teatralske forestillinger og parader fylder gaderne. Det mest spektakulære øjeblik er "Plaza Mayor", der forvandles til et inferno af djævle, engle og drager, der danser omkring ilden. Endelig markerer solhvervsildene i Pyrenæerne den 23. juni velkommen til sommeren med fælles måltider, rituelle spring over ilden og lokal musik og dans. Disse fejringer, der finder sted i flere landsbyer i Aragonien og Catalonien, forener lokalbefolkningen og besøgende i en atmosfære af glæde og fællesskab.

Juvelerne i Spaniens Kulturarv
Udover den immaterielle kulturarv er Spanien også hjemsted for flere byer og steder, der er blevet anerkendt som UNESCOs verdensarvssteder. Disse inkluderer ikke kun de nævnte vidundere som det fantastiske Alhambra i Granada, den majestætiske Sagrada Família i Barcelona, det historiske gamle kvarter i Toledo og det kongelige slot i Madrid, men også en række andre bemærkelsesværdige destinationer. Fra det antikke romerske Aqueduct of Segovia til det fortryllende palads i La Granja de San Ildefonso, og fra det imponerende gamle romerske teater i Mérida til det storslåede kloster i Santiago de Compostela, er Spanien et land rigt på arkitektonisk skønhed, der fortæller historier om fortidens storhed og kulturel arv. Disse steder tiltrækker millioner af besøgende hvert år og fortsætter med at være stoltheden i Spaniens kulturarv, der begejstrer og inspirerer besøgende fra hele verden med deres skønhed, historie og betydning.

Find meget mere information om de forskellige festligheder og traditioner på www.spain.info