Alexander Berntsen (tidl. Clou) og Allan Schultz (Konrad, Victor, Dining Room m.fl.),

Danske Parsley Salon vinder Copa Jerez Internacional 2023

Få mindre byer i Spanien nyder international anerkendelse som Jerez de la Frontera. Takket være dens sherry- og brandy produktion, dressuropvisninger med smukke heste og flamenco, har navnet på denne andalusiske by længe krydset grænser.

Hvert andet år drager vinentusiaster til Spaniens sydvestlige hjørne for at overvære, hvad der bliver kaldt den største internationale gastronomiske konkurrence, Copa Jerez Internacional. Hovedpersonerne er de otte tomandshånd (kok/sommelier) fra alverdens toprestauranter, der gennem deres store faglige kendskab til mad, har vundet kvalificeringsrunderne til Copa Jerez, som de deltagende nationer afholder en månedstid inden. I år blev det så Allan Schulz og Alexander Berntsen fra Parsley Salon i Hellerup der kunne hente den prestigefyldte pris.

Allan Schultz og Alexander Berntsen var op imod toprestauranter fra 7 andre lande, som kæmpede om at skabe det bedst mulige match mellem det søde og salte køkken og komplekse sherryvine. Parsley Salon repræsenterede Danmark i den internationale finale i Copa Jerez med denne menu og vinmenu:

• Forret: Porcheret jomfruhummer, havtang, grøn selleri og beurre blanc af lagret eddike med knas af syltet rugbrød parret med Solucua Manzanilla Bodegas Barõn, Sar Lucar de Barrameda, Spain
  • Hovedret: Vagtel farseret med brisler, orangeskal og kumquat dertil sauce på karamelliserede urter og vagtelben monteret med vagtellever dertil kastanjer og Classic Oloroso, Bodega Rey Fernando Castilla, Jerez, Spain
  • Dessert: Praline af jordnødder, glastuiles med lakrids, figenis af brændte figner i PX samt tuiles på tørrede figner parret med Pedro Ximénez, Traditión 20 years old, Bodegas Tradición.

Bag COPA JEREZ står Consejo Regulador de las DD.OO Jerez-Xérès-Sherry y Manzanilla de Sanlúcar de Barrameda samt Eksport Organisation Fedejerez i samarbejde med den Spanske Ambassades Handelsafdeling i de forskellige lande.

Mon ikke at denne smagsoplevelse kan få enhver til at drømme sig direkte tilbage til den spanske by, der udover at nyde et glas sherry på et af byens mange bodegaer, byder på fornemme aristokratiske paladser og en fantastisk arkitekturarv, kombineret med fønikiske, arabiske og kristne kulturer.