Edens have ligger i Baskerlandet

Edens have ligger i Baskerlandet

Ordene "Edens have" leder for mange tankerne hen på et grønt paradis med haver, frugtplantager og kilder med frisk vand... Og gennem årene er vi mange, som har spurgt os selv: Kan man mon rejse til paradis? Svaret er "ja". I Spanien. Europa-Kommissionen har siden 2007 udnævnt en række destinationer til at være europæiske førsteklasses destinationer (European Destinations of Excellence). Flere af disse EDEN-destinationer kan opleves i Spanien. Formålet med EDEN-projektet er at øge kendskabet til disse paradiser på jord og fremme turismen. EDEN-initiativet udmærker nye europæiske turistdestinationer, der udvikler projekter, som fremmer social, kulturel og miljømæssig bæredygtighed.

I år uddeles EDEN-priserne for 7. gang, og temaet for årets konkurrence er "lokal gastronomi". Årets spanske vinderdestination er den baskiske region Goierri, der præsenterede projektet "Goierri Gastronomika: Territorio Idiazabal". I projektet deltager en madklub, der består af over 100 medlemmer fra restauranter, ciderproducenter, butikker og museer inden for gastronomi. De byder på forskellige måder, hvorpå turister kan nyde den lokale gastronomi, hvor råvarerne går direkte fra jord til bord.

Blandt de mange delikatesser, som kan nydes i Goierri, anbefaler vi den berømte ost Idiazabal, en fåreost fra Latxa-racen (den hjemmehørende race i Baskerlandet). Den er fremstillet i hånden i henhold til en over 8.000 år gammel tradition, der næsten ikke har ændret sig. Derudover skal fremhæves regionens vine, som også er meget populære. Smag dem til prøvesmagninger og vin-og-mad-arrangementer − de vil uden tvivl give dig en endnu bedre smagsoplevelse af byen. Du kan også besøge lækre madbutikker eller endda købe råvarerne direkte hos producenten, mens du nyder den utrolige natur i Baskerlandets flotte grønne landskab.

Selvom Goierri i år fremhæves på grund af EDEN-udmærkelsen 2015, er det ikke det eneste paradis på jord i Spanien. De tre andre finalister var følgende destinationer:

1.Conil de la Frontera, Cádiz, Andalusien, med projektet "Almadraba-tunens rute".

2. Regionen Valles Pasiegos, Kantabrien, med projektet "Valles Pasiegos. Gastronomi med historie".

3. Ceuta, med projektet "SalZone, salazones (saltet fisk) fra Ceuta”.

De vindende destinationer bliver en del af "EDEN-netværket", der består af over 100 steder i 26 europæiske lande. Følgende spanske destinationer har tidligere fået udmærkelsen og er allerede en del af dette netværk:

1. La Sierra de las Nieves, Málaga, vinderdestination i 2008 under temaet "Turisme og immateriel kulturarv"

2.El Delta del Ebro, Tarragona, for "Turisme og beskyttede områder" i 2009.

3. A Guarda, Pontevedra, under "Vandturisme" i 2010.

4. El Ecoparque de Transmiera, Kantabrien, for "Genopbygning af de fysiske rum" i 2011

5. Aragóns naturreservat, der fik tildelt EDEN-udmærkelsen i 2012.

Den officielle prisoverrækkelse finder sted i Bruxelles den 16. december.

Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TURESPAÑA. Netværket af udenlandske turistkontorer består d.d. af i alt 32 afdelinger fordelt på 25 lande.