Øen El Hierro belv i går kåret som den mest bæredygtig ø i verden.

Øen El Hierro belv i går kåret som den mest bæredygtig ø i verden.

"Mencey Futurista Honor Award" er blevet tildelt øen El Hierro på De Kanariske Øer. Denne prestigefyldte pris, givet af organisationen Futurismo, har værdsat og fremhævet miljøpolitikken der føres på øen og prisen blev overrakt ved den X National Forum for Tourism Entrepreneurs and Professionals i Spanien, Futurismo 2023, i slutningen af april.

El Hierro blev valgt idet øen positionere sig som en af de mest bæredygtige destinationer i verden, set ud fra et turisme- og energiperspektiv. "Effektiv forvaltning af ren energi på øen El Hierro har haft en bred national og international indflydelse", som angivet i den tidligere rapport, der støtter tildelingen af denne pris.

Sidstnævnte fremhæver milepælen med at kunne forsyne El Hierros elektriske system med 100 % ren energi i 24 sammenhængende dage i sommeren 2019. Øen udarbejdede sin første bære dygtigheds plan i 1997. I 2000 blev den erklæret et biosfærereservat. I september 2014 blev el Hierro den første nationale geopark på De Kanariske Øer.

Siden da har verden set, hvordan den lille atlantiske ø med næsten 10.000 indbyggere kan gå i front som et godt eksempel inden for bæredygtighed og bevise, at vedvarende energi er en levedygtig energiløsning for millioner af mennesker, der lever i isolerede områder rundt om i verden.

En grønnere fremtid bliver mere og mere muligt, og El Hierro er blandt de første øer, der er med til at gøre denne verden til et mere bæredygtigt sted vi alle skal være med til at bevare.

Kilde: Spain Travel News

Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TURESPAÑA. Netværket af udenlandske turistkontorer består d.d. af i alt 33 afdelinger fordelt på 25 lande.