Gå til indhold
Finansministeriet har offentliggjort et ekstraordinært tilskud på 11,5 mio. kr. til Den Blå Planet på Finansloven for 2022.

Den Blå Planet, Danmarks Akvarium overlever i år 2022

Efter 21 hårde måneder lysner det for Den Blå Planet, Danmarks Akvarium på Amager. Finansministeriet har her til formiddag offentliggjort et ekstraordinært tilskud på 11,5 mio. kr. på næste års finanslov til Den Blå Planet.

Attraktionen har længe været lukningstruet, da de udenlandske turister, som udgør over halvdelen af alle gæster, er blevet væk grundet COVID-19. Den Blå Planet har selv skaffet 60 mio. kr. fra fonde, private donationer og øgede entreindtægter fra danske gæster, men mangler fortsat 10-20 mio. kr. årligt over de næste tre år – alt afhængigt af, hvornår turisterne vender tilbage. Men fremtiden ser ikke længere dyster ud.

CEO på Den Blå Planet Jon Diderichsen udtaler:

Der er ingen tvivl om, at det har været en særdeles hård tid for os herude. Alle har kæmpet som gale, trods nedskæringer og små eller ikke-eksisterende budgetter. Så tak til alle de fantastiske medarbejdere. Herfra skal der også lyde en stor tak til de gavmilde fonde og virksomheder, som har hjulpet os i denne svære tid. Og tak til alle danskerne for deres støtte og kæmpe opbakning, der har været så massiv, at den kunne høres helt inde bag de tykke mure på Christiansborg. Politikerne var heldigvis enige med jer: Den Blå Planet, Danmarks Akvarium er værd at redde. Tak for det. For første gang i meget lang tid, begynder fremtiden at se lysere ud.”

Indtil de internationale turister vender tilbage, forbliver den økonomiske situation på Den Blå Planet alvorlig, da der stadig mangler 3,5 mio. kr. til drift i 2022. Jon Diderichsen ser dog optimistisk på chancerne for overlevelse: Vi tror og håber på danskernes fortsatte opbakning her i de kolde, våde vintermåneder. Og forhåbentlig begynder de udenlandske turister så småt at vende tilbage i det nye år. Så skal vi nok komme helt i mål. Vi glæder til at se jer herude – og husk, at regnvejr er akvarievejr,” slutter Jon Diderichsen.

For yderligere information eller spørgsmål, ret venligst henvendelse til kommunikationsrådgiver Anna Thygesen på telefon: 22 15 17 45 eller e-mail: anna@wedocommunication.dk.

Vedhæftet: Finanslovsaftalen for 2022

Regions

Den Blå Planet er Nordeuropas største og mest moderne akvarium. Etableret i 1939 som Danmarks Akvarium i Charlottenlund nord for København. Genåbnet i 2013 i Kastrup direkte ud til Øresund som et arkitektonisk mesterværk, med oplevelser i verdensklasse og nyt navn: Den Blå Planet, Danmarks Akvarium.
Akvariet rummer over syv millioner liter vand, hundredvis af arter og tusindvis af dyr og er dybt engageret i videnskab og naturbevarelse. Det er faktisk en af de vigtigste grunde til, at Den Blå Planet, Danmarks Akvarium blev sat i verden for over 80 år siden.

Vi får børn og voksnes hjerter til at banke for vandets forunderlige liv

Den Blå Planet, Danmarks Akvarium
Jacob Fortlingsvej 1