Chefhavfrue Karin Lund Madsen optræder i Oceanet på Den Blå Planet

Lukningstruet akvarium: Vi sætter havfruen ind for at redde Den Blå Planet

Som led i redningsplanen for Den Blå Planet, Danmarks Akvarium har man allieret sig med noget af det tungeste skyts, nemlig hele fem havfruer, der hele efterårsferien dykker i akvariets store bassin, Oceanet.

Sammen med hammerhajer og rokker vil man også kunne se havfruehaler og flagrende hår dagligt kl. 12.30 fra på lørdag d. 16. oktober til søndag d. 24. oktober på Den Blå Planet.

Det er Karin Lund Madsen, der er chefhavfrue, og hun har masser af erfaring med at dykke med i Den Blå Planets største bassin:

Chefhavfrue Karin Lund Madsen siger:

’Vi er så glade for at være tilbage på Den Blå Planet, Danmarks Akvarium og vi har øvet os helt vildt for at blive klar til at dykke for alle gæsterne i efterårsferien. Vi er fridykkere, der dykker uden hjælpeudstyr, og det er altid fuldstændig fantastisk at dykke blandt eksempelvis hajer og guitarfisk. For havfruer som os er Oceanet den smukkeste balsal, vi kan få lov at optræde i, og vi glæder os til sammen med de permanente beboere at give det vildeste show efterårsferien igennem.”

Direktør Jon Diderichsen siger:

”Der er ingen tvivl om, at 2021 har været og er et hammerhårdt år for os, men vi har gjort hvad vi kunne for at få flere gæster til at besøge os. Vi er så glade for alle dem, der har valgt at støtte op om os siden i sommers, men krisen er langt fra afblæst, og vi har fortsat brug for danskernes opbakning, så der også findes en Blå Planet i fremtiden. Vi håber, at havfruerne vil være med til at sikre, at vi får fuldt hus herude i efterårsferien.”

Den Blå Planet kæmper fortsat med at holde snuden oven vande. Det skyldes især, at de internationale gæster, som plejer at udgøre en stor del af de besøgende på Den Blå Planet, er blevet væk på baggrund af coronakrisen.

Sommeren igennem har Den Blå Planet forsøgt at gøre opmærksom på sine trængsler, blandt andet med en kampagne, hvor dyrene som et stunt blev sat til salg på Den Blå Avis, hvilket resulterede i en donation på 560.000 DKK fra bitcoinmilliardær Niklas Nikolajsen von Karlhof til blæksprutten Otto.

Billedtekst: Karin Lund Madsen og de andre havfruer optræder på Den Blå Planet i efterårsferien.

Link til video: https://youtu.be/5yE4ujNpNKw

Hvad kan man gøre for at hjælpe Den Blå Planet:

1. Kom og besøg Den Blå Planet, vi har masser at byde på. Køb din online billet på https://denblaaplanet.dk/

2. Donér penge til mad og pasning af vores ca. 21.000 dyr via MobilePay 435576

3. Spred det gode budskab, så akvariet får endnu flere gæster og dermed kan sikre, at Den Blå Planet, Danmarks Akvarium også er her til næste år

Hvad kan man som virksomhed gøre for at hjælpe Den Blå Planet:

1. Køb årskort til medarbejderne (virksomheder kan fratrække 50% pga. coronatiltag)

2. Donér penge til mad og pasning af ca. 21.000 dyr via MobilePay 435576

3. Afhold et eller flere events på Den Blå Planet – det er muligt at arrangere alt fra bestyrelsesmøder til spændende foredrag

For yderligere info kontakt:

Direktør Jon Diderichsen, Den Blå Planet, Danmarks Akvarium

Telefon: 30 50 34 74, mail: jdi@denblaaplanet.dk.

OM DEN BLÅ PLANET, DANMARKS AKVARIUM:

I efterårsferien fra lørdag d. 16. oktober til søndag d. 24. oktober svømmer havfruen i oceantanken kl. 12.30. Den Blå Planet har åbent hver dag fra kl. 10.00 til 21.00 i hele ferien.

Billetter skal købes online på denblaaplanet.dk. Det er ikke muligt at købe billetter i indgangen.

Den Blå Planet, Danmarks Akvarium er hjem for over 21.000 dyr, og beskæftiger mere end 100 medarbejdere, herunder dyrepassere, biologer, dyrlæger og formidlere.

I 2019 besøgte 545.000 gæster Den Blå Planet, men som følge af pandemien faldt tallet i 2020 til 302.000 gæster, hvilket er en nedgang på mere end 45%. I år forventer man en nedgang på hele ca 60 % i forhold til 2019.