Trine Hammershøy bliver en del af Rådet for Socialt Udsatte

Børne- og socialminister Mai Mercado (K) har netop offentliggjort medlemmerne af Rådet for Socialt Udsatte fra 1. januar 2018 og de kommende fire år. Og det er en stor glæde for Det Sociale Netværk, at netværkets direktør Trine Hammershøy er nyt medlem.

”Det er en stor ære at blive en del af det stærke hold i Rådet for Socialt Udsatte. Rådet yder en kæmpe indsats i forhold til at inddrage landets udsatte og give dem en stemme”, siger Trine Hammershøy.

Rådet er talerør for socialt udsatte og rådgiver samtidig regeringen og Folketinget i spørgsmål omkring vilkår og rettigheder for udsatte i Danmark. Rådet består af 12 medlemmer, der primært kommer fra brugerorganisationer og organisationer på det sociale område. Jann Sjursen vil også i den kommende periode fungere som rådets formand.

”Jeg er glad for rådets input til mit og regeringens arbejde – også når de ikke er enige. Det er så vigtigt, at de udsatte har deres egen stemme i debatten. Jeg ser et meget kompetent råd, som vil fortsætte den linje, som de hidtidige råd har stået for: At være konstruktivt kritiske over for den førte socialpolitik, så regeringen får gode input til den fremtidige indsats”, siger Mai Mercado i en pressemeddelelse.

Udsatte har masser at give
En vigtig del af arbejdet i Rådet for Socialt Udsatte er at have fokus på brugerperspektiver- og inddragelse. Og det er netop her, at Trine Hammershøy kan se, at Det Sociale Netværk kan bidrage med stærke erfaringer.

”Det kræver en enorm styrke at være udsat og samtidig forsøge at få sit liv og sin hverdag til at hænge sammen. Jeg oplever, at vi som samfund ikke er så gode til at anerkende, at der både er masser af viden og løsninger, hvis man blot inddrager dem, det handler om. Jeg vil gerne være med til at arbejde for, at der kommer et langt større fokus på, hvad folk kan, og hvad den enkelte selv mener, der skal til for at komme ud af udsatheden”, siger Trine Hammershøy.

Siden starten i 2009 har Det Sociale Netværk arbejdet for, at det levede livs erfaringer skal spille en langt større rolle i hjælpen til sårbare. Blandt andet som en del af peer-projektet i Region Hovedstaden, hvor borgere i psykiatrien får støtte fra ligesindede, der selv har set psykiatrien indefra. Det samme gør sig gældende i rådgivningstilbuddet headspace.

”Vi har mange frivillig, der selv har stået i en sårbar eller udsat position. De bruger deres erfaringer til at hjælpe og give håb til andre. Vi skal ikke lukke døren for dem, der vil bruge deres egne erfaringer til at give noget til andre. Vi skal sørge for at invitere dem ind, lytte og se, hvilke styrker de kommer med”, siger Trine Hammershøy.

Medlemmerne af rådet fra 1. januar 2018 og de kommende fire år:
Formand Jann Sjursen (generalsekretær i Caritas Danmark), Robert Olsen (forstander på Kofoeds Skole), Knud Kristensen (formand for SIND), Flora Ghosh (direktør i LivaRehab), Anja Plesner Bloch (formand for Brugernes Akademi), Thomas Fuglsang (centerleder for KABS), Steen Moestrup (medlem af LAP´s landsledelse), Nanna W. Gotfredsen (leder af Gadejuristen), Christina Strauss (formand for SAND), Morten Skov Mogensen (generalsekretær i KFUM`s Sociale Arbejde), Trine Hammershøy (direktør i Det Sociale Netværk/headspace Danmark), Helle Christiansen, (chef i Kirkens Korshær).