​headspace Horsens fylder år – fem år med samtaler til byens unge

Alt for mange børn og unge føler sig stressede og kæmper med dårligt mentalt helbred.

Det kender man til i headspace Horsens, hvor man siden den 17. september 2013 har haft samtaler med tusindvis af børn og unge om alt fra kærestesorger og konflikter til tanker om uddannelse, arbejde og psykiske problemer.

I det seneste år har især forventningspres, usikkerhed, lavt selvværd og stress i hverdagen og på uddannelsesinstitutionerne været nogle af de primære årsager, der har fået de unge til at gå over dørtærsklen til headspace Horsens.

”Vi møder ofte unge, og især unge piger, der kæmper med deres selvværd og ikke føler, at de er gode nok. Unge, der føler sig presset af at skulle gøre alt til perfektion – om det så er i skolen, over for forældrene eller i forhold til at være en god veninde. De føler det her pres vokse, og de savner nogen at tale med – i et rum, hvor de kan være sig selv,” fortæller konstitueret centerchef i Horsens Anders Friche.

Det første halvår af 2018 viser, at flere og flere unge har fået øjnene op for headspace. Man er godt på vej til at have lige så mange til rådgivning i centeret, som man havde i alt i 2017. I 2018 har man i det første halve år hjulpet og talt med 387 unge, mens man i 2017 havde støttende samtaler med 574 unge.

”Vi forsøger altid at være med, hvor det giver mening og vise de unge, at de kan komme til os. Vi er ude på skoler og uddannelsesinstitutioner, og tidligere på året arrangerede vi en festival for unge i Horsens i samarbejde med en lang række andre aktører,” fortæller Anders Friche og fortsætter:

”Derudover har vi et rigtig godt samarbejde med kommunens fagfolk og andre lokale initiativer. Det har jo gjort, at de unge har fået øjnene op for headspace, og det arbejde er vi glade for at kunne fortsætte med,” fortæller Anders Friche.

Også hos borgmester Peter Sørensen er man glade for samarbejdet, og man er glade for fortsat at kunne støtte op om headspaces arbejde for at kunne hjælpe de unge.

”Jeg synes, at der er et forbilledligt samarbejde mellem kommunen og headspace, som kun er blevet stærkere hen over årene. headspace er virkelig gode til at være synlige og få ambassadører til at vise og fortælle unge med vidt forskellige udfordringer, at de kan blive vejledt og guidet og få hjælp til at komme ind i gode fællesskaber,” siger den socialdemokratiske borgmester Peter Sørensen og tilføjer:

”headspace er en yderst professional samarbejdspartner, der har en god forståelse for, hvordan et kommunalt, regionalt og statsligt system fungerer. Derudover er de et mønstereksempel på, hvordan man kan lave en civilsamfundsstrategi med nogle værktøjer, som vi som kommune har svært ved at komme i nærheden af. ”

I dag er der tilknyttet 30 antal frivillige i headspace Horsens, men man er altid på jagt efter nye.

Oftere unge kvinder
I dag er det syv ud af ti af de unge, der kommer, som er unge kvinder, og omkring halvdelen af alle dem, der kommer i headspace, er mellem 12 og 18 år.

”Det er jo ofte unge, der har det for dårligt til at få hverdagen til at hænge sammen, men som er for raske til at få hjælp, støtte eller sågar behandling et andet sted. Her bliver headspace den livline, det initiativ, der holder hånden under dem, og som hjælper til, at de kan komme videre og få styr på deres tanker,” fortæller Poul Nyrup Rasmussen, der er protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

I dag den 17. september holder headspace Horsens åbent hus fra kl. 13 til 15. Der vil være taler ved blandt andet medlem af Horsens byråd for SF Paw Amdisen og konstitueret centerchef i headspace Horsens Anders Friche. Det foregår i headspaces lokaler på Skolegade 7 i Horsens.

For yderligere kommentarer kontakt presse- og kommunikationskonsulent Laurids Bæk Simonsen på 2283 3692/lbs@detsocialenetvaerk.dk.

headspace er et gratis rådgivningsinitiativ for unge mellem 12 og 25 år. Det er drevet af mere end 450 frivillige på landsplan og få fastansatte i samarbejde med staten, kommunerne, private fonde og virksomheder. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på de unges præmisser, og der er ingen ventetid eller journaler.

I headspace kan unge komme direkte fra gaden og tale med ungerådgivere. Det kan være anonymt og er gratis og uforpligtende. Der er også mulighed for at chatte eller kontakte headspace via mail og telefon.

De seks første headspaces blev etableret i september 2013 i Rødovre, Roskilde, København, Odense, Horsens og Aalborg.

Derudover findes headspace i Aabenraa, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Gentofte, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Hvidovre og Fredericia.

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.