Ny festival vil hylde ungdommen i Horsens

Hver tredje ung i Midtjylland føler sig ofte stresset, mens næsten 18 procent har dårligt mentalt helbred. Og det skaber grund til bekymring, for tilbage i 2010 var det blot hver fjerde ung, der ofte følte sig stresset, mens det var godt og vel hver tiende ung, der gav udtryk for, at have dårligt mentalt helbred.

Det billede kan man nikke genkendende til i MOVE, Ungerådet, Sund By og headspace, der alle arbejder for at forbedre unges trivsel og derfor nu er gået sammen om festivalen INCLUSION.

"Vi ser mange unge, der har det svært og som mangler en platform, hvor de kan møde andre unge og indgå i et fællesskab. Derfor arrangerer vi INCLUSION, som vi håber kan være med til at bane vejen for fællesskaber på tværs og vise, hvor man kan få hjælp til sine udfordringer", siger Elsebeth Kørvel, der er ungerådgiver i headspace Horsens.

Fokus på fællesskab og forskellighed
Og netop for at gøre plads til alle rummer INCLUSION Festival forskellige aktiviteter. Samtidig er en gammel kending inkluderet idet succesfestivalen GRØN FEST, som foregik i Rådhusparken 20. maj sidste år også er blevet en del af INCLUSION.

På scenen kan man opleve musikere som Thomas Tang, Alberte og Gwænno – alle med noget på hjerte og alle med rødder i det midtjyske. Ganen kan forkæles med forskellige specialiteter fra blandt andre Jar House, Green Burger og Produktionshøjskolen. For de kaffeglade er der loungeområde med kaffe og jazz. På dagen er det også muligt at få et større kendskab til brugen af insekter i mad, da Bug Amok vil afholde en workshop omhandlende netop det.

"Det kan lyde af mange aktiviteter, når vi præsenterer INCLUSION, men vigtigst af alt er, at der er plads til alle. Arrangementet er gratis, og der er ingen forventninger til, at man aktivt skal deltage ved workshops eller andet. Man kan deltage i, hvad man vil eller medbringe et tæppe og slå sig ned på græsset, hvis man blot vil snuse til den gode stemning," siger Elsebeth Kørvel.

Mange løfter i flok
Både MOVE, headspace og Ungerådet er i høj grad baseret på frivillige kræfter, der hver på deres måde gør en stor indsats for unge i Horsens. Frivilligheden går også igen på INCLUSION festival, hvor en stor del af dem, der bygger pladsen op, holder orden på dagen, tager sig godt af kunsterne og informerer gæsterne på festivalen er frivillige.

"Vi er rigtig glade for, at så mange har budt ind på forskellige frivilligopgaver i forbindelse med festivalen. Både dem vi normalt ser som frivillige i vores tilbud, og mange andre har meldt sig på banen. Det understøtter det, vi så gerne vil med dette initiativ, at skabe et fællesskab på tværs af mennesker, hvor vi løser udfordringerne sammen og skaber noget stort ved at løfte i flok", siger frivilligkoordinator Anne Hjortkjær fra MOVE.

Det er muligt at læse mere om arrangementet på: https://www.facebook.com/events/881366668711962/.

Elsebeth Kørvel, ungerådgiver i headspace Horsens, tlf. nr. 25975222
Anne Hjortkjær, frivilligkoordinator i MOVE, tlf. nr. 61776476.

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i snart 18 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.