DLG opnår godt resultat i Tyskland med EBT på 330 mio. kr.

• Danske DLG står stærkt på det tyske marked ved indgangen til 2016 og har der hentet 45% af koncernens resultat før skat
  • DLG har performet godt på det tyske marked

Den danske DLG-koncern, der er ejet af danske landmænd og blandt Europas største landbrugsselskaber, har i 2015 hentet 32,7 mia. kr. svarende til 60% af koncernens omsætning i Tyskland. Det er primært inden for koncernens tre kerneforretningsområder Grovvarer, Vitaminer & Mineraler samt Service & Energi.

”Vores datterselskaber – HaGe AG, Team AG og Deutsche Vilomix – har alle leveret tilfredsstillende resultater i 2015. Hermed står vi med et solidt fundament for at skabe yderligere vækst inden for vores kerneforretningsområder i Tyskland i 2016,” siger Kristian Hundebøll, Group CEO, DLG.

Vi har samlet set haft et tilfredsstillende år i HaGe, hvor vi på nogle områder har udbygget vores markedsandel. Samtidig tog HaGe i januar skridtet til at købe de resterende 37% aktier i Roth Agrarhandel, der har en stærk forretning med en markedsandel på 30% i de tyske delstater Thüringen, Sachsen, Sachsen-Anhalt og Hessen.

”Med købet af de sidste aktier i Roth Agrarhandel bliver HaGe markedsledende inden for planteavl på markedet i det østlige Tyskland. Det passer perfekt ind i DLG-koncernens vækststrategi på det tyske grovvaremarked om at være markedsledende generelt,” siger Kristian Hundebøll, der er optaget af den kraftige konsolidering på det tyske marked.

Flotte resultater i energiforretningen
Team AG har fortsat den tilfredsstillende udvikling fra 2014 og har i 2015 fulgt målplanerne og indfriet forventningerne til året. Det er sket ved at reducere omkostningerne og ved at indføre en ny struktur på energisalgskontorerne.

Vitaminer der giver resultater
Også datterselskabet Deutsche Vilomix, der indgår i forretningsområdet Vitaminer & Mineraler, har haft et meget godt år, der smitter af på bundlinjen.

”Deutsche Vilomix har leveret et meget tilfredsstillende resultat på 50 mio. DKK før skat. Selskabet har endnu en gang formået at udbygge sine markedsandele. Det tyske fodermarked er under forandring, men vores kvalitetsløsninger til såvel landmand som foderstofindustri har sikret os en større volumen,” slår Kristian Hundebøll fast. Den øgede volumen har medført, at fabrikken i Haldensleben har investeret i større rå- og færdigvarelagre, som snart skal tages i brug.

DLG er således godt rustet til 2016 i Tyskland, og det gælder også for hele den danske koncern, der i 2015 nåede en omsætning på 54,5 mia. kr. og et årsresultat på 507 mio. kr. DLG har fulgt sin ’Tilbage til kernen’-strategi, der har omfattet frasalg af ikke-strategiske aktiviteter og selskaber; bl.a. inden for fødevarer og telekommunikation.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kristian Hundebøll, Koncernchef/Group CEO: +45 2968 1950

• Jordbrug