Imponerende dansk rekord i ballonflyvning

Pressemeddelelse fra DONG Energy A/S sendt kl. 11:22 mandag d. 3. november 2008

Imponerende dansk rekord i ballonflyvning

På trods af kraftige vinde, en truende varmfront og lav tågedis lykkedes det for Danmarks bedste ballonpilot Philip Mundt at få opfyldt et af sine store mål – en dansk ballonrekord.

Efter tre års nøje planlægning, flere forgæves forsøg og mange forhindringer kulminerede anstrengelserne søndag den 2. november i en dramatisk rekordflyvning, der resulterede i en imponerende varighedsflyvning på hele syv timer og 25 minutter.

Med det markante DONG Energy-logo på varmluftballonen var det et meget synligt rekordforsøg. Flyvningen foregik på tværs af det smukke og solbeskinnede Jylland fra Randers til Mors. Ingen dansker har nogensinde fløjet længere tid i en varmluftballon, og rekorden er en markant forbedring af den tidligere rekord på fire timer og 37 minutter fra 1990.

I sin ballonkurv medbragte Philip Mundt ni gasflasker med i alt 475 liter propangas, sin overlevelsesdragt og sit radio- og navigationsudstyr. Mere var der af hensyn til vægten ikke plads til, da hvert et kilo tæller, når der skal flyves i så lang tid som muligt.

Philip Mundt udtaler: ”De første fire timers flyvning var helt klart de værste. Tiden sneglede sig afsted, og der var alt for kraftig vind. De sidste timer var sjovere – jeg fløj over limfjordsområdet, og her måtte jeg hele tiden regne på en masse forskellige muligheder for at optimere flyvetiden og samtidig undgå de store vandområder.”

Rekorden er gennemført i samarbejde med DONG Energy. Læs mere om rekordforsøgene på www.mundt.dk/rekord.

Fakta om rekordforsøget:

Startsted: Tvede, nord for Randers

Landingssted: Rakkeby, vest på Mors i Limfjorden

Tilbagelagt distance 98 km.

Ny varigheds rekord: 7 timer 25 minutter

Eksisterende rekord: 4 timer og 37 minutter fra 1995

Ballonskipper Philip Mundt

Dansk mester i ballonflyvning 2008

Nr 1. på den danske rangliste

375 flyvetimer

Pilot siden 2003

Balloncrew:

Kim Hans Christian Larsen

Camilla Johannessen

Lars Westh

Jan Larsen

FAI rekord observatør: Marcus Malmqvist, elite paraglider pilot

Kontaktinformation:

For yderligere information, kontakt:

Ballonskipper Philip Mundt

DONG Energy, Media Relations

Ulrik Frøhlke Telefon: 99559560

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere, handle og sælge energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Selskabet havde en nettoomsætning i 2007 på DKK 41,6 mia. (ca. EUR 5,6 mia. eller USD 8,3 mia.). Antallet af medarbejdere er flere end 5.000. For yderligere information, se www.dongenergy.com.

Martin Barlebo

Pressekontakt Kommunikationschef +45 99 55 91 00