Imponerende dansk rekord i ballonflyvning

Pressemeddelelse fra DONG Energy A/S sendt kl. 11:22 mandag d. 3. november 2008

Imponerende dansk rekord i ballonflyvning

På trods af kraftige vinde, en truende varmfront og lav tågedis lykkedes det for Danmarks bedste ballonpilot Philip Mundt at få opfyldt et af sine store mål – en dansk ballonrekord.

Efter tre års nøje planlægning, flere forgæves forsøg og mange forhindringer kulminerede anstrengelserne søndag den 2. november i en dramatisk rekordflyvning, der resulterede i en imponerende varighedsflyvning på hele syv timer og 25 minutter.

Med det markante DONG Energy-logo på varmluftballonen var det et meget synligt rekordforsøg. Flyvningen foregik på tværs af det smukke og solbeskinnede Jylland fra Randers til Mors. Ingen dansker har nogensinde fløjet længere tid i en varmluftballon, og rekorden er en markant forbedring af den tidligere rekord på fire timer og 37 minutter fra 1990.

I sin ballonkurv medbragte Philip Mundt ni gasflasker med i alt 475 liter propangas, sin overlevelsesdragt og sit radio- og navigationsudstyr. Mere var der af hensyn til vægten ikke plads til, da hvert et kilo tæller, når der skal flyves i så lang tid som muligt.

Philip Mundt udtaler: ”De første fire timers flyvning var helt klart de værste. Tiden sneglede sig afsted, og der var alt for kraftig vind. De sidste timer var sjovere – jeg fløj over limfjordsområdet, og her måtte jeg hele tiden regne på en masse forskellige muligheder for at optimere flyvetiden og samtidig undgå de store vandområder.”

Rekorden er gennemført i samarbejde med DONG Energy. Læs mere om rekordforsøgene på www.mundt.dk/rekord.

Fakta om rekordforsøget:

Startsted: Tvede, nord for Randers

Landingssted: Rakkeby, vest på Mors i Limfjorden

Tilbagelagt distance 98 km.

Ny varigheds rekord: 7 timer 25 minutter

Eksisterende rekord: 4 timer og 37 minutter fra 1995

Ballonskipper Philip Mundt

Dansk mester i ballonflyvning 2008

Nr 1. på den danske rangliste

375 flyvetimer

Pilot siden 2003

Balloncrew:

Kim Hans Christian Larsen

Camilla Johannessen

Lars Westh

Jan Larsen

FAI rekord observatør: Marcus Malmqvist, elite paraglider pilot

Kontaktinformation:

For yderligere information, kontakt:

Ballonskipper Philip Mundt

DONG Energy, Media Relations

Ulrik Frøhlke Telefon: 99559560

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere, handle og sælge energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Selskabet havde en nettoomsætning i 2007 på DKK 41,6 mia. (ca. EUR 5,6 mia. eller USD 8,3 mia.). Antallet af medarbejdere er flere end 5.000. For yderligere information, se www.dongenergy.com.

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner og har hovedsæde i Danmark. Omkring 6.500 ambitiøse medarbejdere arbejder med at efterforske og producere olie og gas, udvikle, opføre og drive havmølleparker og kraftværker og dagligt levere energi til privatkunder og erhvervskunder. Koncernen omsatte for 67 mia. kr. (EUR 9,0 mia.) i 2014. For yderligere information, se www.dongenergy.com

Martin Barlebo

Pressekontakt Kommunikationschef +45 99 55 91 00