Branche: Mindst 100 stationer med lynladere til den tunge transport inden 2030!

Branche: Mindst 100 stationer med lynladere til den tunge transport inden 2030!

Danmarks første lynladestation til ellastbiler er netop åbnet i Nyborg, og Drivkraft Danmarks medlemmer har planer om at etablere mindst 100 lynladestationer inden 2030. Branchen vil investere milliarder for at bidrage til den grønne omstilling af den tunge transport.

Brancheorganisationen, der repræsenterer Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører, har i dag præsenteret det første udspil til omstillingen af den tunge transport. I dette udspil sigter Drivkraft Danmarks medlemmer mod at levere 100 åbne lynladestationer til den tunge transport og investere milliarder af kroner i den grønne omstilling frem mod 2030.

"Som branche konkurrerer vi om at levere de bedste løsninger til de bedste priser og med den bedste service, men vi har også fælles visioner. Vores medlemmer føler et særligt ansvar for at bringe den grønne omstilling ud på vejene og gøre de grønne visioner til hverdag helt ude hos slutbrugerne. Det har vores medlemmer allerede bidraget til ved at åbne over 150 offentligt tilgængelige lynladestationer til elbiler, og der kommer til at ske meget mere på dette område. Men for at nå Danmarks klimamål skal vi også inkludere den tunge transport," siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Udover de 100 åbne lynladestationer til lastbiler påpeger Drivkraft Danmark vigtigheden af en hurtig og intelligent omstilling. Her er det helt afgørende, at den eksisterende infrastruktur også inddrages i omstillingen.

"Der er i dag 200 truckanlæg i Danmark, som alle har den service og de tilkørselsforhold, der er nødvendige for store køretøjer. Derfor er det både logisk og samfundsøkonomisk at fokusere omstillingen omkring disse lokationer," siger Jacob Stahl Otte.

Både inden for persontransport og den tunge transport er det endelige mål CO2-neutralitet. Indtil dette mål er nået, er det dog afgørende at fortsætte med forbedringer og udrulningen af 2. og 3. generations CO2-reducerende brændstoffer.

"De to store danske raffinaderier investerer massivt i udviklingen og produktionen af CO2-reducerende brændstoffer, og især PTX og avancerede biobrændstoffer har et enormt potentiale på relativt kort sigt. Vi skal sikre, at de overgangsbrændstoffer, vi skal bruge i de kommende år, er så bæredygtige som muligt," siger Jacob Stahl Otte.

Med udspillet ønsker Drivkraft Danmark at bidrage aktivt til den grønne omstilling af den tunge transport og understreger vigtigheden af samarbejde både mellem private og offentlige aktører for at sikre den bedst mulige omstilling af den tunge transport.

Fakta om de Drivkraft Danmarks udspil til omstillingen af den tunge transport:

Disse tre spor udgør fundamentet for Drivkraft Danmarks indsats for at fremme den grønne omstilling af den tunge transport i Danmark:

1. Etablering af mindst 100 lokationer med lynladere til den tunge transport inden 2030: Drivkraft Danmarks medlemmer planlægger at opbygge et netværk af mindst 100 åbne lynladestationer dedikeret til den tunge transport inden 2030. Disse lynladere vil muliggøre effektiv opladning af eldrevne lastbiler og busser og bidrage til at reducere CO2-udledningen betydeligt.

2. Sikring af kvalitet, kvantitet og tilgængelighed af CO2-reducerende brændstoffer: Drivkraft Danmarks medlemmer vil arbejde for at sikre en pålidelig forsyning af CO2-reducerende brændstoffer til den tunge transport. Dette inkluderer udviklingen af innovative løsninger og teknologier fx avancerede bio­brændstoffer og PtX, hvilket vil kunne give mærkbare CO2-reduktioner på forholdsvist kort sigt.

3. Udnyttelse af den eksisterende infrastruktur i omstillingen af den tunge transport: Ved at maksimere brugen af den eksisterende infrastruktur og faciliteter til at understøtte omstillingen til grøn transport. Der er allerede over 200 anlæg for tung transport i Danmark. Det er anlæg med gode placeringer, tilkør­selsforhold, mulighed for pauser og adgang til den service, som chauffører og køretøjer har brug for i hverdagen.

Se det nye udspil her.