Den tunge transport, skibe og fly bliver en stor udfordring. Derfor er det rigtig positivt, at regeringen lægger op til et øget fokus på reelle grønne brændstoffer, som kan erstatte den fossile energi.

Branchen bakker op om regeringens fokus på grønne brændstoffer i ny køreplan

Grønne brændstoffer og elektrificering af transporten spiller en afgørende rolle i regeringens nye ”Køreplan for et grønt Danmark”. Det bakker branchen op om. Skal vi i mål med Parisaftalen og det danske 70 %-mål i 2030, skal vi have mere fokus på transporten. Elektrificeringen af persontransporten er i fuld gang, men især den tunge transport, skibe og fly bliver en stor udfordring, vi skal løse.

Regeringen har i dag fremlagt “Køreplan for et grønt Danmark”, der indeholder de udspil, regeringen over de kommende år vil præsentere for at nå målet om 70 %-reduktion.

Grønne brændstoffer og elektrificering af transporten spiller en afgørende rolle i regeringens nye ”Køreplan for et grønt Danmark”. Det bakker branchen op om:

”Skal vi i mål med Parisaftalen og det danske 70 %-mål i 2030, skal vi have mere fokus på transporten. Elektrificeringen af persontransporten er i fuld gang, men især den tunge transport, skibe og fly bliver en stor udfordring. Derfor er det rigtig positivt, at regeringen lægger op til et øget fokus på reelle grønne brændstoffer, som kan erstatte den fossile energi”, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark

Drivkraft Danmark er brancheorganisation for ladeoperatører, raffinaderier, tankstationer og leverandører af brændstoffer til skibe og fly. Drivkraft Danmark ser omstillingen af transporten som det altoverskyggende strategiske område i de kommende år. Det var blandt andet Drivkraft Danmark, der foreslog et CO2-fortrængningskrav til transporten, som blev vedtaget i december 2020:

”Med indførslen af et CO2-fortrængningskrav til vejtransporten fra 2022, har politikerne sikret en meget vigtig rammebetingelse for efterspørgslen efter fremtidens grønne brændstoffer. Næste skridt er at stille krav til skibe og fly, samt at få fokus på produktionen. Det vil den kommende PtX-strategi og et udspil om grønne brændstoffer forhåbentlig bidrage til.”

Øget integration af vedvarende energi i raffinaderierne, der i forvejen producerer brændstoffer til biler, skibe og fly, er en oplagt måde at sikre grønnere brændstoffer:

”Blandt vores medlemmer er både PtX-producenter og to store raffinaderier, som alle ser ind i en fremtid, hvor den fossile energi skal erstattes med vedvarende alternativer. Ud over, at det er nødvendigt af hensynet til klimaet, er det også noget, der er stort forretningsmuligheder i. Derfor bør raffinaderierne spille en afgørende rolle i regeringens PtX-strategi og de kommende udspil om grønne brændstoffer. Skal vi nå potentialerne skal vi nemlig op i volumen. Det kan raffinaderierne sikre”, slutter Jacob Stahl Otte.

Kategorier

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer brændstof og el-ladning til transporten, raffinaderierne samt LPG-branchen. Branchen står for 99 % af energien til transporten med over 2000 danske tankstationer og truckanlæg som omdrejningspunkt.