Høje elpriser truer de lokale tankstationer

Den lokale tank er ofte det sidste butiksliv i de små danske byer, men stigende energipriser truer nu mange af de små selvstændige tankstationers fremtid. Statsministeren har lovet hjælp til de små købmænd. Men det er afgørende for de små bysamfund, at de lokale tankstationer også kommer med i de kommende hjælpepakker.

Mange mindre bysamfund har oplevet det. Først lukker skolen, så kroen og brugsen. Til sidst er det typisk den lokale tankstation, der er det eneste butiksliv i mange små byer. Men nu er mange lokale selvstændige stationer presset til det yderste og truet af lukning som følge af de stigende priser på el. Det gælder fx over 80 lokale Shell stationer og også andres stationer i de små lokalsamfund som OK's.

Danskere holder igen med benzin, bilvask og hurtige indkøb, som jo er det, den lokale tankstation bruges til. Og når regningerne på el så samtidig mangedobles, presser det tankstationerne – særligt dem i de små bysamfund,” udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Selvom tankstationerne allerede arbejder med at nedsætte energiforbruget, dæmpe lyset og slukke sodavandskøleskabene, så kan det ikke følge energiprisernes himmelflugt. Krisen truer nu mange tankstationers overlevelse.

Vi hører om store stigninger i eludgifterne i hele landet. Jeg har fx lige hørt om en mindre selvstændig tankstation i Jylland, hvor den månedlige elregning er steget med 350 procent. Og sådanne stigninger kan mange små forhandlere slet ikke betale måned efter måned.”, fortæller Jacob Stahl Otte.

Hjælpepakker kan være eneste udvej
Flere lokale tankstationer ser det nu som eneste udvej, at de bliver inkluderet i de hjælpepakker, som regeringen har lovet, er på vej. Når regeringen taler om at hjælpe lokalsamfundene, er det derfor af yderste vigtighed, at de lokale tankstationer medtænkes. Derfor har Drivkraft Danmark skrevet til erhvervsminister Simon Kollerup for at sikre, at de lokale tankstationer ikke bliver glemt.

Mange af vores tankstationer ligger i de mindre byer. Og de er en fungerende livsnerve for de helt små samfund, hvor brugsen, skolen eller den lille butik på hjørnet allerede er lukket. Hvis tankstationerne også lukker, så står byen tom, og derfor må de prioriteres i samme grad som de små købmænd og restauranter,” forklarer Jacob Stahl Otte.

Ifølge Jacob Stahl Otte er det positivt, at statsministeren og regeringen vil kigge på, hvordan man hjælper de små, lokale samfund i krisetider, så man ikke risikerer at lukke dem ned. Men det er vigtigt, at tankstationer kan få hjælp på samme vilkår som de små købmænd og restauranter.