Kommuner skal hverken være ladeoperatører eller grønthandlere

Det er et skråplan, når politikerne i Københavns Kommune åbner op for, at kommunerne fremadrettet skal kunne drive ladestandere i konkurrence med private aktører. Samtidig er det tonedøvt ift. den udvikling, der lige nu sker på markedet for opladning af elbiler, hvor flere og flere operatører melder sig på banen med forskellige løsninger, der skal gøre det nemmere at være elbilist over hele landet.

Ser man på lademarkedet i dag, kan man måske godt forstå, at nogle politikere kan blive utålmodige. Mange steder er der nemlig tale om et slags duopol, hvor få dominerende aktører står for langt størstedelen af ladestanderne. Det skyldes blandt andet, at disse ladeoperatører har prioriteret at været frontrunnere og har sat ladestandere op, før der reelt var et marked – hatten af for det. Men det skyldes også, at kommunerne har været alt for tilbageholdende med at gå i dialog med operatørerne i markedet for at understøtte konkurrencen. Der er ellers efterhånden mange operatører at tage fat på. I takt med at der kommer flere elbiler på vejene, bliver markedet for opladning nemlig også langt mere attraktivt for nye kommercielle aktører.

Drivkraft Danmark har for eksempel syv medlemmer, der har e-mobilitet som satsningsområde og som investerer massivt i opsætning af ladestandere. Det gælder OK, Circle K, Q8, Shell (DCC), Uno-X, Spirii og Sperto. Det gør de, fordi de har en forventning om at kunne tjene penge på at være bedst. Nogle af dem satser på ladestandere på tankstationer, andre i indkørslen og på arbejdspladsen, på offentlige placeringer, foran butikker eller i boligforeninger. Fælles for dem alle er, at de ønsker konkurrence! Den skal sikre, at elbilisterne altid kan lade nemt og billigt, der hvor de er – ligesom man i dag kan på brændstofmarkedet.

I de kommende år vil vi opleve massive investeringer i lynladere, hurtigladere og destinationsladere over hele landet. Ingen ved dog endnu, hvordan snittet bliver mellem de forskellige ladeløsninger. Det afhænger i høj grad af den teknologiske udvikling. For eksempel har Hyundai og Kia netop lanceret mellemklassebiler, der kan lade på omkring 20 minutter, og med den nuværende teknologiudvikling er det ikke utænkeligt, at elbilerne om få år kan lade på 5-10 minutter. Det vil naturligvis smitte af på de ladeløsninger, som forbrugerne efterspørger, og som ladeoperatørerne satser på. Her er det vigtigt, at markedet får frit spil, og at politikerne koncentrerer sig om det, de er bedst til – nemlig de overordnede rammer!

Drivkraft Danmark har længe kæmpet for, at kommunerne skal kunne gennemføre udbud, når der opsættes ladestandere på kommunale arealer. Det vil sikre lige konkurrence og muligheden for, at kommunerne kan stille modkrav ift. kvalitet, nemme betalingsløsninger, roaming mv. Det var også en anbefaling fra Eldrup-kommissionen. Kommunerne har altså en rolle, ja. Men det skal være en faciliterende rolle. Kommunerne skal naturligvis ikke være ladeoperatører for at understøtte udviklingen, ligesom de heller ikke skal til at sælge frugt og grønt, fordi nogen på rådhuset synes, at det går for langsomt med at vende danskerne af med at spise rødt kød.

Kategorier

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer brændstof og el-ladning til transporten, raffinaderierne samt LPG-branchen. Branchen står for 99 % af energien til transporten med over 2000 danske tankstationer og truckanlæg som omdrejningspunkt.