Ladebranchen er klar til rekordmange el-lastbiler på de danske veje

Ladebranchen er klar til rekordmange el-lastbiler på de danske veje

De nyeste fremskrivninger viser, at der kommer langt flere el-lastbiler på de danske veje end tidligere forventet. Dette betyder, at der skal opsættes mange nye ladestationer til den tunge transport.

En ny analyse fra Cowi viser, at ladebranchen i store træk selv vil kunne dække behovet i Danmark samt opfylde de krav, som EU stiller. Dette har også vakt glæde hos brancheorganisationen Drivkraft Danmark, som har bestilt analysen og repræsenterer hovedparten af aktørerne, der leverer opladning til den tunge transport.

"Vores medlemmer har som målsætning at etablere 100 åbne ladestationer til den tunge transport inden 2030. De første er allerede opstillet, og inden slutningen af 2024 vil vi dække de største danske motorveje. Vi taler om milliardstore investeringer, hvilket blot understreger vores medlemmers engagement i den grønne omstilling," udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Der er også vedtaget hårde EU-krav på området gennem det såkaldte AFIR-forordning, som grundlæggende kræver åben adgang til lynladning af el-lastbiler inden for en radius af 60 km langs vejnettet. Cowis analyse indikerer dog, at en betydelig del af ladebehovet vil blive dækket af private aktører. Dette vækker begejstring hos Jacob Stahl Otte:

"Det er godt for klimaet og godt for samfundet. Når vi kan bruge den eksisterende infrastruktur som truckanlæg, depoter mv. til at omstille den tunge transport til el, så sparer vi både CO2 ved etablering af nye anlæg, og vi sparer skattekroner der, hvor markedet selv leverer. Vores medlemmers vilje til at investere forud for efterspørgslen i nye ladestationer til el-lastbiler er også med til at få endnu flere vognmænd til at turde tage springet fra diesel til el," udtaler han.

Drivkraft Danmarks medlemmer har nu fire ladestationer i drift til el-lastbiler, og branchen forventer, at dette tal stiger til mindst 14 i løbet af 2024.

Læs hele analysen her.

Gent Grinvalds

Ansvarlig for e-mobilitet Elektrificering af den lette og tunge transport + 45 48 80 74 04