Læg ladeangsten på hylden: Lynladere skyder op over hele landet.

Der udrulles ladeinfrastruktur i et hidtil uset tempo. Det sker samtidig med, at danskerne står i kø for at købe elbiler som aldrig før. Om stigningen i elbiler er skyld i stigningen af ladestandere, eller om det forholder sig omvendt, ved vi ikke. Men de manglende ladestandere, der gav elbilejere såkaldt ”ladeangst”, er snart en myte.

Det skyldes blandt andet, at medlemmerne af Drivkraft Danmark bidrager til den markante udbygning af ladeinfrastrukturen:

-Allerede i år vil vores medlemmer have mindst 195 lynladestationer over hele landet, og i 2024 vil der være mindst 265. Og det er kun dem vi kender til. Vores forventning er faktisk, at tallet vil blive betydeligt højere, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark og fortsætter:

-Det smukke er, at vores medlemmer i konkurrence med hinanden er i færd med at udrulle et landsdækkende ladenetværk med gennemsigtighed, stærk priskonkurrence og tilgængelighed for alle. Det vil gøre det langt nemmere at være elbilist, fordi man ikke skal køre omveje for at finde bestemte ladestationer, hvor der ofte også er kø. På den måde kommer det at lade el på farten til at minde mere og mere om at tanke benzin og diesel.

Det er stadigvæk i de store byer, at de fleste lynladere skyder op, men også i yderområderne kommer der flere. Den geografiske fordeling får dog Jacob Stahl Otte til at spørge, om der skal mere fokus på yderområderne, når der deles støttekroner ud:

-De seneste år er der udmøntet en række offentlige puljer til ladestandere over hele landet. Støttepuljerne har accelereret udrulningen af ladeinfrastruktur til glæde for elbilisterne. Men spørgsmålet er, om der nogle steder er givet offent-lig støtte til ladestandere, der var kommet op alligevel? Samtidig er der stadig områder af landet, hvor ladeinfrastrukturen halter langt bagefter. Det gælder især de tyndt befolkede områder. Derfor mener vi, at støtte fremadrettet bør fokuseres på de områder, hvor markedet har svært ved selv at levere.

Det landsdækkende ladenetværk:

Drivkraft Danmark medlemmer, der er i fuld gang med at understøtte og udrulle opladning til de mange nye elbilister:

-Allego

-Circle K