Aftale vil føre til mindre ”Klondyke” på lademarkedet

Aftale vil føre til mindre ”Klondyke” på lademarkedet

”Klondyketilstande”. Sådan betegnede Anders Eldrup dele af lademarkedet, da han fremlagde sin anden delrapport i vinter. Med en ny politisk aftale og kommende lovgivning gøres der op med disse tilstande med klare rammer for markedet. Det glæder Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, der er brancheorganisation for tankstationer og ladeoperatører:

- Det er rigtig positivt, at vi med den brede aftale blandt andet får rammerne på plads, så kommunerne fremadrettet skal sende ladepladser i udbud. Dermed undgår vi Klondyke-tilstande som for eksempel på Frederiksberg, hvor kommunen har tildelt en af sine mest attraktive grunde til en dominerende ladeoperatør uden at teste markedet og uden at tage markedsleje for grunden. Med udbud kan kommunerne udbrede ladestandere og samtidig understøtte konkurrencen til gavn for forbrugerne.

- Det er også positivt, at kommunerne får lov til at understøtte markedet dér, hvor der er brug for det. I den forbindelse er det dog helt afgørende, at kommunerne understøtter markedet og ikke spænder ben for det, som vi desværre har set flere steder. Ofte vil de attraktive placeringer være på private arealer på tankstationer, ved indkøbscentre og foran supermarkeder. Så nytter det jo ikke, at kommunerne smider offentlige penge efter konkurrerende ladestandere på de mindre attraktive arealer lige i nærheden. Det kan i værste fald føre til færre og ikke flere offentligt tilgængelige ladestandere.

Spørgsmålet om betalingsløsninger har været et vigtigt element i de politiske forhandlinger. Med aftalen skal der kunne betales med betalingskort på hurtig- og lynladere, og der åbnes op for roaming eller betalingskort på de langsommere ladere. Det fremgår af pressemeddelelsen, at ”oplevelsen af at oplade elbiler skal minde mindre om nethandel, men mere om at handle på en tankstation” – en sammenligning Jacob Stahl Otte er helt enig i:

- Det er godt, at vi nu får klarhed over de krav, der fremadrettet vil være ift. betalinger og prisskiltning. Tankstationer er kendetegnet ved tydelige priser og nemme betalingsløsninger. Det samme forventer fremtidens elbilister naturligvis. Her er det dog vigtigt, at man i lovgivningen også tager højde for, at der er en rivende udvikling inden for digitale betalingsløsninger og roaming, som vi forventer vil blive langt mere udbredt fremadrettet, slutter Jacob Stahl Otte.