King Krule rammer København på sin ’Space Heavy’ efterårsturné

King Krule rammer København på sin ’Space Heavy’ efterårsturné

Den eftertragtede britiske kunstner gæster Store VEGA den 23. oktober 2023 med et nyt album i bagagen.

Archy Marshall kunne for nyligt annoncere sit fjerde album under det populære indierock-alias King Krule. Albummet med titlen Space Heavy lander den 9. juni og danner i efteråret ramme om en omfattende turné, som den 23. oktober bringer briten forbi Store VEGA i København.

King Krule har over en årrække markeret sig som en af de mest innovative og alsidige stemmer på den britiske, alternative musikscene. Hans unikke lyd har taget mange former over tiden: Fra drømmende noter over jazzede elementer til post-punk, hiphop og eksperimenterende indierock - altid med Archy Marshalls karakteristiske dybe vokal som musikalsk anker.

Den 28-årige sanger, sangskriver og producer fra Peckham i Sydlondon har udgivet musik siden 16-årsalderen og haft en nærmest kultagtig status stort set lige siden. Han udsolgte sin første danske koncert i Pumpehuset i 2014 og fulgte i 2017 trop med endnu en udsolgt koncert i Store VEGA, som Soundvenue kaldte ”et perfekt kontrolleret kaos” i deres 6-stjernede anmeldelse.

Archy Marhsall begyndte sin karriere under kunstnernavnet Zoo Kid med debut-EP’en U.F.O.W.A.V.E. Han debuterede som King Krule i 2011 med en selvbetitlet EP, som allerede dengang skabte ham stor opmærksomhed i både ind- og udland. I 2013 blev han udnævnt som en af BBC’s Sound of 2013-artister, og samme år fulgte det skelsættende debutalbum 6 Feet Beneath the Moon, der med sange som ”Easy Easy”, ”Border Line” og ”A Lizard State” gjorde King Krule til en af de mest hyldede nye artister. To år senere udgav han albummet A New Place 2 Drown under sit borgerlige navn, inden det Mercury Prize-nominerede andet King Krule-album The OOZlandede i 2017 med perler som ”Biscuit Town” og ”Dum Surfer” på tracklisten.

King Krule udgav i 2020 sit tredje album Man Alive!, hvilket skulle have bragt ham forbi K.B. Hallen senere samme år. Koncerten blev desværre udskudt og rykket til Store VEGA over to aftener, inden den blev helt aflyst som følge af Coronapandemien.

Netop derfor er det på høje tid, at den eftertragtede artist endelig vender tilbage på dansk grund.

Billetsalget starter fredag den 5. maj 2023 kl. 10.00 via ticketmaster.dk

Koncerten arrangeres af DTD Concerts (tidl. Beatbox Entertainment) - en del af DTD Group