Hvordan kan du overvåge dine konkurrenternes hjemmeside?

Du kan hvert år bruge millioner på at forbedre og vedligeholde din applikation, men hvis du ikke har nogen indsigt i dine konkurrenters placering, hvordan kan du så vide om din placering i markedet er alle investeringerne værd?

”Hvis du kender fjenden og dig selv, skal du ikke
frygte hundrede slag. Hvis du kender dig selv, men ikke fjenden, vil du
lide ét nederlag for hver sejr. Hvis du hverken kender dig selv eller
fjenden, vil du tabe alle dine slag." – Sun Tzu, The Art of War

Selvom det er over 2000 år siden den kinesiske krigsteorietiker Sun Tzu skrev ’Art of War’, refereres der stadig til teksten i militære, finansielle og i forretningsmæssige strategier, og med særlig fokus på e-handel, er det, set fra et teknologisk synspunkt, mere afgørende end nogensinde at forstå dine egne styrker/svagheder såvel som dine konkurrenters.

Virksomheder investerer millioner for at vinde markedsandele, men når det gælder købsbeslutninger, tænker 25% af virksomhederne end ikke på at indregne deres brand som en afgørende faktor. Med dette i tankerne kan resultatet blive, at kunderne, uden tøven forlader webstedet for at søge videre til den nærmeste konkurrent for at foretage deres køb.

Kend dine konkurrenter!

Har de problemer?

Der er nogle få velkendte grunde til, hvorfor en applikation har performance problemer. En ny release, øget trafik til webstedet eller i værste fald Cyper angreb. Ved at installere alarmer, med for eksempel Compuwares APM Last Mile/Client-side agent, op mod dine konkurrenters applikation, har du en stor mulighed for at opspore, om de har langsomme bruger oplevelser, intermitterende fejl eller om deres brugere ikke kan få adgang til webstedet. Dette giver dig mulighed for at gøre 2 vigtige ting:

• Vær forberedt. Som beskrevet ovenfor; vil brugere, som har en dårlig oplevelse med en hjemmeside, højst sandsynlig gå over til konkurrentens hjemmeside.
• Kom med et attraktivt tilbud. Hvis brugerne forlader hjemmesiden på grund af en dårlig oplevelse, så er det et godt tidspunkt at ligge et attraktivt tilbud ud til nye kunder.

Hvilken strategi kan bruges?

Når man hører ordet strategi, så tænker man normalt på forretningsstrategi, men IT strategi kan hjælpe os med at håndtere svære situationer. Ved at overvåge de vigtigste konkurrenter, eller de forskellige større vertikale hjemmesider, kan du tage ved lære af disse strategier og inkorporere dem der, hvor du føler det giver mening.

Hvad er standarden for mine spilleregler?

Til at starte ud med, så er der mange der ikke forstår begrebet god og dårlig performance. Når du har kendskab til lignende siders ydevne/performance, så har du også et klart mål at stræbe efter, samt et indblik i virksomheden og om brugerne er tilfredse med performancen.

Konklusion

Forretningsstrategier udvikles stadig hurtigere for at integrere forskellige teknologier. Overvågning af slutbruger giver dig løbende en indsigt i brugernes oplevelser. Brug denne indsigt til at lede efter nye forretningsmuligheder når konkurrenterne mislykkes, eller vedtag nye strategier ud fra denne observation.

Du kan begynde med at se på de offentlige benchmarks på Compuwares hjemmeside og se hvor du sidder i placeringen: http://performance-test.compuware.com/website-performance-test/

Læs den oprindelige artikel her: http://apmblog.compuware.com/2014/06/11/how-to-monitor-the-web-performance-of-your-competition/

• Data, Telekommunikation, IT

• hjemmesider