De intelligente termostater fra tado° når en milepæl – over 1 million solgte enheder

Den tyske virksomhed tado°, som fremstiller produkter til intelligent varmestyring, annoncerer i dag, at den har solgt over en million smarte termostater i Europa. Tallet udgør en milepæl for det München-baserede selskab, som blev stiftet i 2011, og vidner om et hastigt voksende forretningsområde, som har en positiv afsmittende effekt på både miljøet og husstandens økonomi.

tado° Smart Thermostats forbinder opvarmning og nedkøling til internettet og anvender intelligente algoritmer for at opnå energibesparelser og et behageligt indeklima i hjemmet. tado° er pioner indenfor produktkategorien og har banet vejen for, at teknologien har kunne blomstre i Europa.

Fra early adopters til massemarkedet

Smart home kategorien er stødt og roligt vokset over årene. Omkring en million EU husstande var i 2015 (1) udstyret med intelligente termostater. Det anslås, at der i starten af 2019 var installeret 6,6 millioner intelligente termostater i hjem rundt om i Europa (2). Cirka en fjerdedel af de intelligente termostater anslås at være installeret i Storbritannien, hvor mere end 6% af briterne i august 2018 ejede en intelligent termostat (3). Der forudsiges endvidere en voldsom stigning i penetrationsraten på det europæiske marked for intelligente termostater, hvor man forventer i 2022 at være nået op på 20% (4).

Intelligente termostater og energistyring er et af omdrejningspunkterne indenfor smart home. Det anslås, at der i 2020 vil være cirka 36 millioner smart homes i Europa og antallet forventes at overstige 62 millioner hjem i 2023 (5).

Intelligent teknologi for mere bæredygtighed

Den egentlige intelligens i tado° termostaterne ligger i softwaren og servicen. Hardwaren er blot en port ind til den intuitive teknologi og automatisering, som sparer energi ved at sikre, at hjemmet kun opvarmes og nedkøles, når det er i brug. Derudover tilpasser tado° sig til vejret og reducerer varme eller AC, når det registreres, at et vindue er åbent, for dermed at kunne opnå yderligere besparelser. I sidste måned blev virksomheden anerkendt for sine miljømæssige kvalifikationer af Cleantech Group, der tildelte tado° prisen ”2020 Global Cleantech Europe company of the year” (6).

”Det glæder os, at vi nu har solgt over en millioner intelligente termostater, men vi er endnu mere stolte over, at kunderne fortsætter med at vælge tado° som deres foretrukne løsning”, siger tado° CEO Toon Bouten. ”Vores hardware produkter er den ene del af historien, men hjertet i tado° er vores software, service og vores stærke DNA i brugeroplevelse, som gør det muligt at levere en enestående kundetilfredshed”.

Stærke partnere

tado° støttes med 102 millioner USD i internationale investeringer fra store navne inklusiv Amazon, Total og E.ON. Virksomhedens intelligente termostater er kompatible med Apple HomeKit, Google Assistant og Amazon Alexa og forhandles i alle Apple Stores i Europa, gennem Amazon og større forhandlere såsom Elgiganten, POWER og Proshop.dk. tado° har også strategiske partnerskaber med mere end 30 europæiske energi- og forsyningsselskaber såsom E.ON., SSE, Ovo Energy, Naturgy og Essent.

Fodnoter

(1) Statista

(2) Berg Ingsight

(3) YouGov

(4) Research and Markets

(5) Statista

(6) Global Cleantech 2020

Om tado°

tado° er grundlagt i München i 2011 og er førende inden for intelligent styring af klima i hjemmet. Med sine Smart Thermostats til opvarmning og afkøling fungerer tado° som din Climate Assistant med Skills såsom Geofencing, Weather Adaptation, Open Window Detection, Air Comfort med mere. Efter at have opnået en finansiering på over 100 mio. USD med ~ 200 ansatte, forandrer tado° måden, hvorpå energi forbruges i hjemmet, hvilket fører til større komfort, besparelser og velvære. www.tado.com

EET Europarts er Europas førende distributør inden for: Server, Computer & Printer parts, Storage & Network, Mobile Parts & Accessories, Consumer Electronics, Surveillance & Security, Professional AV & Digital Signage, Point of Sale & Auto ID samt Logistical Services.

Virksomheden forhandler en lang række førende mærker og produkter. Mere end 1.000.000 varenumre fordelt på mere end 700 forskellige varemærker er repræsenteret i sortimentet, herunder: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, MicroBattery, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, Bang & Olufsen, JLab, Amplifi, Kensington, tado, eSTUFF, Speck, MicroSpareparts Mobile, Axis, Hikvision, Bosch, MicroView, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Datalogic, Datamax og mange andre.

EET Europarts er en del af EET Group, grundlagt i 1986, i dag repræsenteret med 26 salgskontorer i 17 lande fordelt over Europa. Koncernen beskæftiger mere end 575 ansatte, servicerer mere end 43.000 forhandlere og ekspederer mere end 1.100.000 leverancer om året. EET Group har hovedsæde i Birkerød og logistikcenter i Ballerup.

Christina Vedel

PR Manager, EET Retail +45 31 31 91 06