Flere klimaanlæg skal afhjælpe generne ved de konstante hedebølger – intelligent styring skal effektivisere energiforbruget

Den gennemsnitlige indendørs temperatur i Europa i juni og juli måned 2022 steg til 24,4°C - sammenligner man med 2020, tydeliggøres europæernes behov for klimaanlæg og airconditions

København 10. august 2022 - En ny undersøgelse fra tyske tado° viser, at indendørstemperaturen i de fleste europæiske hjem igennem de seneste to år er steget i en sådan grad, at det ikke er til at holde ud at opholde sig indendørs uden et klimaanlæg eller en aircondition. Undersøgelsen, der blev gennemført i 440.000 europæiske hjem fra juni - juli 2020 til 2022 i tidsrummet mellem kl. 12-18, viser en gennemsnitlig indendørs temperatur på 24,4°C sammenlignet med 23,8°C i 2020. Med et gennemsnit på 27,6°C har italienske hjem den varmeste indendørstemperatur ud af alle de europæiske hjem, som er en del af undersøgelsen. Der er med andre ord tale om en solid stigning i temperaturerne.

Voksende behov for klimaanlæg/airconditions

I de nordiske lande, hvor vi historisk set ikke har været vant til de høje temperaturer, er vi ikke rigtig forberedt på at håndtere varmen ved hjælp af et klimaanlæg eller en aircondition. Men som et resultat af klima- og energikrisen er der faktisk sket en stigning i antallet af klimaanlæg i Danmark. Ifølge Bolius(1) var der i 2013 i Danmark ca. 17.400 luft-vand varmepumper, et tal der i 2021 var steget til hele 70.000 og som forventes fortsat at stige kraftigt fra 2022 og frem. Og stigningen i antallet af klimaanlæg i Danmark kommer forbrugerne til gode, ikke kun når det handler om opvarmning, men også når det gælder nedkøling af de varme boliger henover sommeren.

Men klima- og energikrisen nødvendiggør, at vi generelt set mindsker vores energiforbrug. Benytter man en Smart AC control til sin varmepumpe eller aircondition bliver energiforbruget mere effektivt. En Smart AC control bruger en intelligent algoritme og intelligente features såsom Geofencing og Open Window Detection, således at rummet kun nedkøles (eller opvarmes), når der er behov for det. Christian Deilmann, CPO og medstifter af tado° siger: ”I disse tider, hvor vi oplever ekstreme varmeperioder er et køligt hjem et menneskeligt behov og en helbredsmæssig nødvendighed. Anvender man sit klimaanlæg eller sin aircondition med vores tado° Smart AC control, forbedrer man ikke alene komforten, man sparer også på energien.”

Varmebølge hotspot i Europa

Europa oplever ekstreme hedebølger denne sommer med temperaturer på over 40°C i flere lande. Herhjemme fik meteorologerne hos TV2 Vejret i sidste uge en prognose over det kommende danske sensommervejr, som forudsagde, at det kan blive over 40 grader i Danmark den 15. august (2).

Videnskabsfolk har fundet ud af, at i Europa stiger antallet af hedebølge 3-4 gange hurtigere end i andre lande på den nordlige halvkugle (3). Høje temperaturer udgør en risiko både for helbredet og for produktiviteten. Derfor har større byer og regeringer udviklet varmebølgehandlingsplaner. De tilbyder fx afkølede offentlige områder og fri udlevering af vand. De tilråder også, at man bliver indendørs på de varmeste tidspunkter af dagen og holder boligen afkølet med en aircondition eller et klimaanlæg. Hvorvidt Europa er klar til det stigende behov for energi er et spørgsmål, som tado° mener bør besvares med en intelligent styring af europæernes airconditions og klimaanlæg.

Kilder:

(1) https://www.bolius.dk/7-varmek...

(2) https://vejr.tv2.dk/2022-08-03...

(3) https://www.nature.com/article...

Om tado°

tado° er grundlagt i München i 2011 og er førende inden for intelligent styring af klima i hjemmet. Med sine Smart Thermostats til opvarmning og afkøling fungerer tado° som din Climate Assistant med Skills såsom Geofencing, Weather Adaptation, Open Window Detection, Air Comfort med mere. Efter at have opnået en finansiering på over 100 mio. USD med 180 ansatte, forandrer tado° måden, hvorpå energi forbruges i hjemmet, hvilket fører til større komfort, besparelser og velvære. www.tado.com

Om EET

EET er en værdiskabende niche-IT-distributør inden for områderne; Server, Computer & Printer parts, ProAV Solutions, Surveillance & Security, Network, Storage, POS & Auto-ID og Consumer Electronics.

EET forhandler en lang række førende mærker og produkter. Mere end 1.000.000 varenumre, fordelt på mere end 1.100 forskellige varemærker, er repræsenteret i sortimentet, herunder: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, Native Union, JLab, Amplifi, Kensington, tado, eSTUFF, Speck, Axis, Hikvision, Bosch, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Danfoss, Datalogic, Coreparts, Gearlab, Dell, Netatmo, Ecovacs, frogblue, SONY, Capture og mange andre.

Vi giver leverandører og kunder ekspertviden inden for branchen, intelligente logistikløsninger, unik salgsservice og smarte marketingværktøjer. EET blev grundlagt i 1986, vi opererer på 23 markeder i hele Europa og betjener mere end 30.000 købende forhandlere årligt. EET Group ligger i Birkerød og Ballerup lige nord for København og er moderselskab for alle EETs salgsselskaber over hele Europa med i alt ca. 700 ansatte.