tado° opkøber aWATTar - vil sætte skub i den europæiske energiomlægning

tado° opkøber aWATTar - vil sætte skub i den europæiske energiomlægning

Med kombinationen af teknologier fra både tado og aWATTar vil forbrugerne kunne drage fordel af et ustabilt energimarked, når de opvarmer deres boliger, oplader elbiler eller anvender solpaneler.

• tado°, der er Europas førende platform indenfor intelligent klimastyring vil sætte skub i den europæiske energiomlægning
  • aWATTar er den førende teknologivirksomhed, når det gælder flytning af strømforbrug og brug af tidsdifferentierede tariffer. aWATTar tilbyder unik software til handel med og styring af et varierende strømforbrug, som gør det muligt at drage fordel af de ustabile energimarkeder
  • Kombinationen af tado° og aWATTar's teknologier gør det muligt for forbrugerne automatisk at flytte deres energiforbrug i forbindelse opvarmning og aircondition til tidspunkter hvor priserne er lave, helt uden at gå på kompromis med komforten

København, 11. januar 2022, tado°, der er førende i Europa, når det gælder intelligent styring af klimaet i hjemmet, har i dag offentliggjort købet af aWATTar GmbH, et teknologiselskab der flytter strømforbruget ved hjælp af tidsdifferentierede tariffer. Kombinationen af teknologierne fra de to selskaber gør det muligt at skabe vækst indenfor vedvarende energi på det europæiske energimarked og dermed skabe en mere bæredygtig fremtid.

Markante besparelser i kraft af ustabile priser

79% af energiforbruget i boligen vedrører opvarmning og varmt vand. tado° vil udnytte omlægningen af energi i retning af el-opvarmning. Eftersom de vejrafhængige vedvarende energikilder (solpaneler og vind) udgør hjørnestenen i omstillingen, er el-priserne blevet stadig mere svingende. tado°’s teknologi kan på intelligent vis flytte forbruget af varmen i boligen til et tidspunkt med en lavere pris, i et svingende energimarked. Når dette kombineres med aWATTar’s tidsdifferentierede tariffer vil forbrugerne opnå en væsentlig mulighed for at spare på deres energiregning og stadig opretholde det niveau af komfort, de er vant til.

Fra opvarmning og nedkøling til el-biler og solpaneler

tado°’s markedsførende platform for opvarmning og nedkøling er kompatibel med 18.000 varmesystemer fra mere end 900 producenter. 10 års brugerindsigt og udvikling af algoritmer udgør kernen i disse teknologier.

aWATTar har tidligere udviklet en bred vifte af integrationer med originale produktfremstillere (OEM’s) indenfor solcelleindustrien og opladning af elbiler. Opkøbet gør tado° til en vigtig teknologiplatform, som automatisk giver kunderne mulighed for at flytte deres energiforbrug, på tværs af en række intelligent styrede applikationer, til tidspunkter med lavere priser.

Vedvarende energi til Europa

Det nuværende energisystem kan kun rumme en begrænset mængde vedvarende energi for at kunne garantere forsyningssikkerheden. Kombinationen af tado°’s og aWATTar’s teknologier gør det muligt for kunderne proaktivt at blive en del af et mere fleksibelt energisystem, der muliggør en væksten inden for vedvarende energi over hele Europa.

tado°’s medstifter og CPO, Christian Deilmann udtaler“ aWATTar teamet har opbygget en stærk teknologisk rygrad. Tidsdifferentierede energitariffer gennem algoritme baseret handel og automatiseret afregning vil ikke alene være en fordel, når det gælder opvarmning men også for opladning af elektriske køretøjer og solcelleanlæg. Deres teknologier giver stor værdi for kunderne, og vi er utrolig glade for at arbejde sammen med dem om at levere en bedre fremtid for energi i Europa - energiforbrug der er helt i synk med naturen, når vinden blæser, eller solen skinner."

aWATTar’s CEO Simon Schmitz siger “Vi har længe været en stor fan af tado°. Begge selskaber deler visionen om en intelligent og decentraliseret energiverden. Vi er utrolig glade for at få mulighed for at tage aWATTar skridtet videre i et partnerskab med tado°. At se hvordan tado°’s intelligente termostater kan ændre efterspørgslen efter energi sammen med vores tidsdifferentierede tariffer har været helt utroligt. Vi kan næsten ikke vente med, at vores kunder skal få mulighed for at drage nytte af kombinationen af disse teknologier.”

tado° har allerede indgået partnerskaber med en bred vifte af OEM’s og 12 Top 20 forsyningsselskaber i Europa såsom E.ON, Engie, Octopus, Ovo, Total, Shell, Naturgy, Vattenfall, EDF, SSE og Eni. De nye tilbud vil være tilgængelige for både eksisterende og nye tado° partnerskaber.

Som et led i tado°’s udvikling mod at blive den mest effektfulde platform indenfor energieffektivitet og -styring, planlægger tado° at opkøbe flere virksomheder i energisektoren, der kan drive konsolidering på dette hurtigt voksende marked. aWATTar’s medstiftere Simon Schmitz (CEO) og Peter Netbal (CTO) vil fortsat føre aWATTar strategien videre som daglige ledere af aWATTar GmbH og som nye aktionærer i tado° GmbH.

Om tado°

tado° er Europas førende inden for intelligent styring af klima i hjemmet. Som den eneste platform fungerer tado°’s Smart Thermostats og services med et hvilket som helst varme- eller nedkølingssystem på tværs af producenter. Forbrugerne drager fordel af energibesparende teknologier så som Geofencing og Open Window Detection såvel som tilbud med tidsdifferentierede tariffer. Selskabet blev stiftet i München i 2011 og med sine 180 medarbejdere redefinerer tado° måden hvorpå energi forbruges for at skabe større komfort og flere besparelser i synk med naturen. www.tado.com

Om EET

EET er en værdiskabende niche-IT-distributør inden for områderne; Server, Computer & Printer parts, ProAV Solutions, Surveillance & Security, Network, Storage, POS & Auto-ID og Consumer Electronics.

EET forhandler en lang række førende mærker og produkter. Mere end 1.000.000 varenumre, fordelt på mere end 1.100 forskellige varemærker, er repræsenteret i sortimentet, herunder: HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, MicroConnect, Ubiquiti Networks, HP Procurve, Cisco, Synology, Qnap, Native Union, JLab, Amplifi, Kensington, tado, eSTUFF, Speck, Axis, Hikvision, Bosch, Milestone, NEC, Philips, EPSON, VivoLink, Airtame, Zebra, Honeywell, Star Micronics, Danfoss, Datalogic, Coreparts, Gearlab, Dell, Netatmo, Ecovacs, frogblue, SONY, Capture og mange andre.

Vi giver leverandører og kunder ekspertviden inden for branchen, intelligente logistikløsninger, unik salgsservice og smarte marketingværktøjer. EET blev grundlagt i 1986, vi opererer på 24 markeder i hele Europa og betjener mere end 30.000 købende forhandlere årligt. EET Group ligger i Birkerød og Ballerup lige nord for København og er moderselskab for alle EETs salgsselskaber over hele Europa med i alt ca. 600 ansatte.