44 år hos Ejner Hessel A/S – Sandy Falkenberg takker af og Ejner Hessel A/S takker ham

Der findes øjeblikke i livet, hvis varighed på mange måder føles som et knips med fingrene. Hvis Sandy Falkenberg føler det sådan om sin tid hos Ejner Hessel A/S, er det også forståeligt.

I 1979 stod en ung nyuddannet lagermedarbejder og så på sit eget spejlbillede på døren ind til Ejner Hessel A/S i Brande, og den 31. januar 2024 er det en 68-årig indkøbschef med 44 år i virksomheden, der kigger tilbage på ham.

Sandy Falkenberg takker af hos Ejner Hessel A/S efter 44 år i familievirksomheden. Takker af er måske at stramme formuleringen. For Sandy kan nu heller ikke sådan helt give slip.

Derfor fastholder den snart afgående indkøbschef stadigvæk dialogen med virksomheden og vil håndtere aftaler, der har været en væsentlig del af virket i de sidste mange år.

- Jeg er på mange måder klar til at give slip, men så alligevel er det rart, at jeg kan fastholde en dialog og nogle relationer, der har været mine gennem en årrække, men det er klart, at der har været et tilløb til at skulle sige farvel til Ejner Hessel, fortæller Sandy med en udtale, der viser, at det her er en virksomhed, der betyder meget for ham.

Ejner Hessel A/S var i 1979 også en stor virksomhed efter den målestok, man brugte for fire årtier siden. Da var det også en virksomhed, hvor stifteren Ejner Hessel selv havde sin gang og arbejdsdag i Brande. På mange måder havde han så stærk en tilstedeværelse, at Ejner virkede til at være her, der og allevegne i virksomheden. Der blev arbejdet hårdt, og man om ikke sovende til tingene.

Man skal gøre sig fortjent til anerkendelsen

Når en 24-årig ung mand med ambitioner mødte ind hos Ejner Hessel A/S anno 1979, var det i en virksomhed, hvor tonen var direkte og målsætningen klar. ”Vi skal holde kunderne godt kørende,” lød det ofte fra Ejner selv. Ejner, der af Sandy bliver kategoriseret som utrolig menneskelig og med et sundt temperament.

- Det første halve år var lidt et kulturchok for mig. Det var en arbejdsplads, hvor man skulle levere og gøre sig fortjent til sine kollegaers anerkendelse. Det gik hurtigt op for mig, at jeg faktisk ikke havde den faglighed, som jeg selv troede, jeg havde. Så kan man gøre to ting. Man kan skifte job, eller man kan dygtiggøre sig. Jeg valgte det sidste. Læste op på tingene. Forberedte mig hver eneste dag. Og så kom respekten, humøret og anerkendelsen fra omgivelserne, fortæller Sandy med ærlig selvindsigt om det første år i virksomheden.

Lektien efter det første år blev også konkretiseret i, at Sandy løbende tog flere efteruddannelser, og at han i dag er merkonom i seks fag. Det er til sammen også forklaringen på, at Sandy Falkenberg kunne bestride stillingen som indkøbschef hos Ejner Hessel A/S, der i 2024 har 1.650 medarbejdere og 29 forretninger.

I 1981 oplevede virksomheden Ejner Hessel A/S sin største udfordring, da økonomien i Danmark pressede flere virksomheder på både likviditet og fremtiden. Her var Ejner Hessel A/S tæt på konkurs, men virksomheden reddede sig, og herefter tog udviklingen fart.

- Ejner kom blandt andet i problemer, fordi han var loyal over for de vognmænd, der købte deres lastbiler hos os. Han ville ikke være med til at lukke dem, hvis det kneb med betalingen. Han var god af sig. Det var virkelig rart at arbejde for sådan en mand. Ejner ændrede sig heller ikke efter lige ved og næsten-konkursen. Ejner var altid den samme. Han var loyal og huskede dem, der huskede loyaliteten fra ham - sådan var Ejner bare, fortæller Sandy stolt.

I løbet af de kommende år efter 1981 begyndte Ejners børn at få roller i virksomheden. En beslutning, der, i nogle virksomheder, kunne gøre det sværere for de ansatte, men igen var det fagligheden, der var vigtig.

- Brødrene kom ind i virksomheden og fandt hurtigt deres roller. De fik intet foræret, tværtimod skulle de næsten bevise sig mere. Det gjorde også, at alle ansatte havde respekt for dem fra starten. De kom med både hårdt arbejde og klare kompetencer i deres arbejde. Det er også derfor, at vi er vokset så flot, da vi fik Mercedes-Benz ind og har udviklet forretningen siden. Som ansat fik man også ansvaret, hvis man ville tage det. Det gjorde også at ens faglighed var vigtig. Sådan synes jeg, det har været lige siden, fortæller Sandy.

Om lidt blir´ her stille

Den 1. februar møder Sandy Falkenberg ikke ind hos Ejner Hessel i Brande. I stedet skal tiden bruges på at finde tilbage til golfbanen, restaurere møbler og istandsætte nogle ejendomme.

- Det bliver da mærkeligt, at det ikke fylder hele min hverdag, men på den anden side har de sidste par år jo været sådan, at man spørger sig selv ” Er det i år, jeg skal stoppe?”, men nu er tiden inde. Nu er jeg klar til at give slip, fortæller Sandy Falkenberg fra sit kontor i Brande.

Når døren lukkes, og Sandy tager hjem fra sin reception, lever fortællingerne om et liv hos Ejner Hessel A/S stadigvæk videre blandt de mursten, der husker alle og enhver, der har lagt deres arbejdsliv i virksomheden. Sandy – han huskes nok bare endnu længere, imens det velfortjente otium nydes.

Der afholdes reception for Sandy Falkenberg onsdag den 31. januar 2024 kl. 13 til kl. 16 i kantinen hos Ejner Hessel Brande. Leverandører, kolleger og venner af huset er således inviteret til at kigge forbi og sige farvel til Sandy.

Ejner Hessel A/S er familieejet og er en af Danmarks største bilforhandlere med salg til både erhvervskunder og private. Selskabet er autoriseret forhandler og serviceværksted for bilmærkerne Mercedes-Benz, Renault, Dacia, Ford og Smart. Selskabet blev etableret i 1968, og har gennem årene ekspanderet i Jylland. I 2008 kom det sjællandske marked med, og Ejner Hessel har i dag i alt 29 afdelinger, heraf 17 i Jylland og 12 på Sjælland. Ejner Hessel-koncernen er også ejer af Skandinaviens største brugtbilscenter, Mercedes-Benz Starmark, Hessel Trucks og Hessel Bus. Ejner Hessel-koncernen beskæftiger i dag over 1.600 medarbejdere.