Allaa valgte at uddanne sig igen – hos Ejner Hessel Vejle

Allaa valgte at uddanne sig igen – hos Ejner Hessel Vejle

Hos Ejner Hessel A/S har man altid prioriteret at tage sit samfundsansvar i forhold til at tage lærlinge ind i virksomheden alvorligt. Det har været ånden helt tilbage fra Ejner Hessels egen tid. En af disse lærlinge er 30-årige Allaa N. Hajjkhalil, der har en lidt anderledes historie end hans yngre kolleger, som også er i lære.

Allerede som 17-årig gik Allaa N. Hajjkhalil i lære. De fleste af vennerne var gået i lære inden for VVS og blikarbejde, og den vej valgte dansk-palæstinenseren også.

- Dengang orienterede man sig ikke så meget mod de forskellige uddannelser. Jeg kendte nogle, der gik i lære inden for VVS-faget, og det gjorde jeg så også. Da jeg var halvvejs, kunne jeg godt mærke, at jeg måske havde valgt forkert, men jeg er typen, der passer mit arbejde og gør tingene færdigt. Så det gjorde jeg også her. Jeg tog endda et halvt år mere, efter jeg var færdiguddannet, men så skulle jeg også prøve noget andet, fortæller Allaa med en tydelig modenhed og refleksion.

En vej i voksenlære

Efter det halve ekstra år efter endt uddannelse skiftede Allaa til en stilling som pladsmand hos Dao i Kolding, og de to år med natarbejde skubbede også til tankerne om at tage en uddannelse mere. Her var det en mere omhyggelig tilgang, den nu mere voksne mand brugte til at vælge det fag, der skulle passe bedre til ham.

- Jeg kom frem til, at hvis det skulle være, så skulle det være nu. Jeg var blevet mere moden, og jeg kunne se, at mekanikerfaget ville passe godt til mig. Både den mere datadrevne del af faget, men også at jeg kunne bruge mine allerede tillærte kompetencer fra min første uddannelse. Så vi mødte mange virksomheder på Syddansk Erhvervsskole, og jeg faldt godt i snak med Ejner Hessel A/S, fortæller Allaa om starten på sit næste livskapitel.

Netop samtalerne med værkfører Brian Jensen fra Ejner Hessels afdeling i Vejle endte med at blive vejen til pladsen i voksenlære.

- Vi blev enige om, at jeg skulle komme herud og prøve det af en uges tid, samtidig med at jeg afsøgte muligheden for at gå i voksenlære. Der var nogle regler, der skulle tjekkes op på. Heldigvis flaskede det sig, og jeg mødte en arbejdsplads, der var supergod til at byde en ny mand velkommen. Der er en god humor, alle snakker med hinanden, og så er fællesskabet helt unikt heroppe, understreger Allaa.

Frihed i arbejdet

Nu er uddannelsen i fuld gang for Allaa N. Hajjkhalil, og det gode match mellem lærling og virksomhed understreges af den 30-årige vejlenser. Det er en moden, ansvarsfuld og ambitiøs lærling, der er kommet i huset på Niels Finsensvej 2 i Vejle Nord.

- Jeg er vild med de frie tøjler, man arbejder under. Man bliver vist tillid, og jeg gør mig hele tiden ny læring. Samtidig får Ejner Hessel også en medarbejder, der ved, hvad det kræver, og hvordan man skal arbejde. Nu ender jeg med at have to uddannelser, men jeg vil gerne fortsætte hos Ejner Hessel, når jeg er færdig. De er heldigvis også rigtige gode til at ansætte elever og lærlinge, når de er færdiguddannede. Det giver mig blod på tanden, lyder det fra Allaa N. Hajjkhalil.

Når man bevæger sig rundt på værkstedet hos Ejner Hessel A/S, bliver der arbejdet hårdt og koncentreret hos medarbejderne, der har hver deres arbejdsstation. Men det skinner også igennem, at der er et godt humør, og at medarbejderne kan lide hinanden.

- Man mærker ikke aldersforskellen heroppe. Samtidig er vi alle sammen på samme hold, det gør også, at jeg ikke mærker, at jeg eksempelvis har en anden baggrund end nogle af mine kollegaer. Samtidig synes jeg, det er fedt at arbejde med Mercedes-Benz. Det havde jeg ikke regnet med at jeg skulle stå og pille i. Mekanikerfaget er mere teknisk, end da jeg var VVS’er. Jeg bruger en computer til diagnosticering. Det kræver mere af mig, afslutter Ejner Hessels voksenlærling med stolthed.