Karina Jensen og Nikolaj Lange Hansen er begge startet i Vejle-afdelingen

Ejner Hessel A/S uddanner til fremtiden: indgår uddannelsesaftaler med 14 nye reservedelselever

Hos Ejner Hessel A/S er de unge mennesker en vigtig rekrutteringskilde for familievirksomheden. Her har man altid haft et mål om at gøre bilbranchens uddannelser attraktive for unge mennesker at vælge til og at skabe egne medarbejdere til fremtiden.

I dette efterår har Ejner Hessel A/S indgået uddannelsesaftaler med 14 nye reservedelselever, som vil være fordelt over flere af familievirksomhedens 29 afdelinger rundt om i landet. Oprustningen af bemandingen på reservedelslagerne sker både på grund af Ejner Hessels stigende vækst på eftermarkedet generelt og for at få flere unge mennesker ind i reservedelsfaget, som måske ikke er en af de uddannelser, man hører mest om i skolen.

Michael Delendorf Rasmussen, eftermarkedschef for reservedele hos Ejner Hessel A/S, oplever, at initiativet med at ansætte elever og lærlinge nogle gange kan misforstås som en mulighed for billig arbejdskraft snarere end et bidrag til at uddanne de unge mennesker, få dem ind i branchen og ikke mindst uddanne egne fremtidige medarbejdere.

- Uddannelsen spænder bredt og åbner op på for mange forskellige muligheder i bilbranchen. I løbet af uddannelsens to år får de studerende et omfattende praktisk og teoretisk indblik i reservedelsfaget og bliver en del af en central funktion for bilforretningen, der er i berøring med stort set alle forretningsområder, ligesom de får mulighed for at få deres egne ansvarsområder. De er derfor rigtig attraktive at få med på holdet – også efter endt elevuddannelse. Vi uddanner med stolthed hvert år mange unge mennesker. Altid med målet om at skabe egne medarbejdere til fremtiden, så elevpladsen er startskuddet og derfor næppe endestationen for dem hos Ejner Hessel A/S, understreger Michael Delendorf Rasmussen.

Et brancheskift, der har været det hele værd

De 14 nye reservedelselever har forskelligartet baggrund. Nogle kommer næsten direkte fra en ungdomsuddannelse, mens andre har været ude og prøve kræfter med en anden branche i erhvervslivet, inden de startede i lære hos Ejner Hessel A/S.

For 25-årige Karina Jensen var lærepladsen hos Ejner Hessel A/S noget af et karriere- og brancheskift. Hun var nemlig allerede i lære hos en tøjvirksomhed, da hun i sommers søgte ind som reservedelselev i Vejle-afdelingen. Det var dog interessen for biler, der til sidst trak og afgjorde valget om at afbryde lærepladsen i tøjvirksomheden og søge nye udfordringer:

- Jeg stod i en situation, hvor jeg enten kunne prøve noget helt nyt eller fortsætte i noget, som jeg kun var halvt tilfreds med. Så jeg tog chancen og søgte i en retning, der interesser mig på trods af, at jeg skulle starte helt forfra. Jeg vidste godt, at det ville være et andet arbejdsmiljø og andre typer kollegaer, jeg ville arbejde med, men det var en chance, som jeg var villig til at tage. Det har krævet en masse energi at tilpasse mig, for det er en helt anden verden end den, jeg kommer fra – men jeg er kun blevet positivt overrasket og har ikke fortrudt mit valg, lyder det fra Karina Jensen, der fortsætter:

- Jeg elsker at der er så stor variation i mine arbejdsopgaver som reservedelselev. Der er både mulighed for at gå i dybden med en opgave ved mit skrivebord, men man er ofte også i kontakt med både kollegaer og kunder, så du har meget med mennesker at gøre i løbet af en dag. Jeg føler, at der er en god balance mellem det administrative og det mere praktiske og fysiske. Der er ikke en dag, der er ligesom den næste, og det kan jeg rigtig godt lide, afslutter Karina.

Drømmen om at arbejde med biler

En anden, der også er startet som reservedelselev hos Ejner Hessel A/S, er 18-årige Bror Thomsen, som er startet i Viborg-afdelingen. Bror havde netop færdiggjort sin EUD Business på Mercantec Viborg i sommer, da han så, at Ejner Hessel A/S søgte nye reservedelselever. En oplagt mulighed for at arbejde med sin store interesse, nemlig biler og ikke mindst et af yndlingsmærkerne, Mercedes-Benz.

- Jeg har altid vidst, at jeg gerne vil noget med biler, og da jeg så, at de søgte reservedelselever hos Hessel, tænkte jeg, at det var en oplagt mulighed for at komme ind i branchen. Handelsdelen af uddannelsen lød især rigtig spændende og jeg var klar på at tage udfordringen op, selvom jeg ikke vidste så meget om uddannelsen, før jeg kom til samtale, siger Bror og forsætter:

- Drømmen er at sælge biler en dag, og når man som reservedelselev lærer meget om, hvor og hvad de forskellige reservedele skal bruges til i et køretøj, kan det da ikke være en helt skidt start på drømmen om at blive bilsælger en dag. Den viden vil kun være et stort plus, tænker jeg, afslutter Bror.

De 14 nye reservedelselever vil være fordelt over flere af familievirksomhedens afdelinger i Jylland og på Sjælland. På nuværende tidspunkt har Ejner Hessel A/S 190 lærlinge og elever ansat, svarende til cirka 12 % af den samlede medarbejderskare.

Om uddannelsen

Som reservedelselev gennemgår du en toårig uddannelse som Handelsassistent med speciale i auto. I din elevtid vil du blive oplært i reservedelsekspedition af både interne mekanikere og kunder, men også bestilling, logistik og lager af reservedele. Der vil derfor være fokus på indkøb og logistik foruden ekspedition af reservedele og ikke mindst ordre- og lagerstyring, som er omdrejningspunktet for uddannelsen. Det toårige uddannelsesforløb består typisk af 94 ugers praktik hos Ejner Hessel og 10 ugers skoleophold, hvor du bor på skolehjemmet hos Business College Syd i Mommark sammen med de andre elever.

Uddannelsen er målrettet bilforhandlere og butikker med autoreservedele og åbner op for mange jobs inden for eftermarkedet, herunder reservedelsekspedient, værkførerassistent eller måske salgskonsulent.

Varighed:
2 år
Adgangskrav: EUD eller EUX Business, alternativt en anden gymnasial uddannelse såsom HHX, STX eller HTX
Økonomi: Elevløn jf. Industriens Funktionæroverenskomst

Ejner Hessel A/S er familieejet og er en af Danmarks største bilforhandlere med salg til både erhvervskunder og private. Selskabet er autoriseret forhandler og serviceværksted for bilmærkerne Mercedes-Benz, Renault, Dacia, Ford og Smart. Selskabet blev etableret i 1968, og har gennem årene ekspanderet i Jylland. I 2008 kom det sjællandske marked med, og Ejner Hessel har i dag i alt 29 afdelinger, heraf 17 i Jylland og 12 på Sjælland. Ejner Hessel-koncernen er også ejer af Skandinaviens største brugtbilscenter, Mercedes-Benz Starmark, Hessel Trucks og Hessel Bus. Ejner Hessel-koncernen beskæftiger i dag over 1.600 medarbejdere.