Flere timer på vejene og færre på værkstedet. Mercedes-Benz Uptime bliver nu standard på alle lastbiler.

Mercedes-Benz Uptime 4All bliver 1. oktober standard på alle lastbiler i Danmark. Mercedes-Benz Uptime forbinder døgnet rundt lastbilen med serviceorganisationen, holder styr på serviceintervaller og giver besked, hvis der er opstået en fejl - eller er ved at gøre det.

Det vakte stor opmærksomhed, da Mercedes-Benz Uptime blev lanceret i 2017. Når lastbilens systemer registrerer, at der er noget galt, eller snart vil gå galt, så sendes der omgående besked til serviceorganisationen, hvorefter det lokale serviceværksted kontakter kunden direkte. Samtidig bookes der plads og bestilles de forventede reservedele på det værksted, som passer til rute og terminer.

Information om kommende service og lovpligtige kontroller sendes desuden løbende fra bilen til kundens hjemmeværksted, som proaktivt kontakter kunden med detaljer om, hvad der skal laves, og hvor lang tid det vil tage. Hjemmeværkstedet kan forberede sig optimalt og sikre flere timer på vejen for kunden. Erfaringer viser, at værkstedstiden kan reduceres med helt op til 50%.

”Det handler grundlæggende om at reducere nedetid og omkostninger”, siger Lasse Wøhlk, der er Service Market Manager hos Hessel Trucks i Danmark og uddyber yderligere:

”Vores over 1.500 autoriserede værksteder i Danmark og resten af Europa har opbygget kompetencer og processer, så kunderne virkelig får det maksimale udbytte af servicen, og det gør vores tilbud unikt for branchen”.

”Mercedes-Benz Uptime ser med det samme, hvad der er sket - eller vil ske - og vores teknikere kan straks gå i gang med de rigtige foranstaltninger. Det kan være alt fra at sende en servicebil ud i tilfælde af en punktering til at bede lastbilen køre ind på et Mercedes-Benz værksted undervejs på ruten, hvis det er nødvendigt”, afslutter Lasse Wøhlk.

Mercedes-Benz Uptime er helt unikt ved, at systemet ikke kun registrerer, hvad der er sket. Det kan på både el- og dieselbiler også forudsige, hvad der KAN give problemer – før de opstår. For eksempel hvis varmen i motoren stiger hurtigere end normalt. Her kan en lille indsats på et tidligt tidspunkt betyde, at du kan undgå et nedbrud eller et akut værkstedsbesøg, der så minimerer omkostninger og nedetid. Alene i Danmark, hvor over 1.500 lastbiler er koblet på systemet, er mere end 300 nedbrud indtil nu forhindret som følge af den proaktive indgriben. På Europæisk niveau er 75.000 lastbiler tilknyttet systemet.

Mercedes-Benz Uptime 4All er uden merpris i fem år på alle Mercedes-Benz Actros, Arocs, Atego og Econic samt el-modellerne eActros og eEconic solgt i Danmark fra 1. oktober i år.

Mikael Voigt

eMobility & PR manager Hessel Trucks A/S +45 2835 7982