Første danske eActros trækker i drift hos Frode Laursen med lovende resultater

Første danske eActros trækker i drift hos Frode Laursen med lovende resultater

Som den første danske kunde har Frode Laursen i Vitten netop sat en eActros 300 LS City Trækker i drift.

Bilen var på plads under Frode Laursens 75-års jubilæumsfest i sidste måned, hvor den var med til at markere det næste store skridt i virksomhedens omstilling til 0-emissions transport.

El-trækkeren, der skal distribuere fødevarer i Jylland med en City Trailer, er den første af en række el-lastbiler, som Frode Laursen har sat i ordre på Mercedes-Benz fabrikken i Wörth.

Fra transportdirektøren hos Frode Laursens danske road-division, Allan Munkholm Poulsen, er der glæde at spore i forbindelse med nyerhvervelsen af den første eActros:

– De seneste år er udviklingen indenfor el-lastbiler gået rigtig hurtigt, og vi kan nu så småt begynde at imødekomme vores kunders ønsker om eldrevet distribution. Allerede i dag kan rækkevidden og lasteevnen være med, når vi snakker nærdistribution, og det bliver kun bedre med de kommende el-lastbiler, vi modtager.

Inden specifikation og bestilling af de enkelte biler blev fastlagt, foregik der et omfattende eConsulting forløb, hvor de enkelte ruter og tidslinjer blev analyseret. Et forarbejde der gav et rigtig godt overblik over, hvad de enkelte biler kan præstere og hvilken lade-infrastruktur, der skal være tilgængelig hjemme og eventuelt også hos partnere.

De første kilometer på vejene

Den nye eActros 300 LS har i de første dages drift i Østjylland haft en rækkevidde på helt op til 300 km på en opladning. Den - for en City Trækker - lange rækkevidde skyldes ikke mindst den unikke eAksel, hvor hele drivlinen er placeret.

De installerede batterier er på i alt 336 kWh, og de kan lades med op til 160 kW. Det betyder at eActros 300 LS kan lades fra 20 – 80% på godt en time. Bilen leveres med MirrorCams og en omfattende sikkerhedspakke, der blandt andet omfatter højresvingsradaren Active Sideguard Assist, der både advarer og bremser, hvis der er personer eller genstande i hele køretøjets drejeområde.

eActros 300 LS er den første elektriske trækker fra Mercedes-Benz Trucks. I næste måned løftes sløret i Hamborg for den store eActros 600 med en forventet rækkevidde på over 500 km.

______

Fotocredit: Martin Gravgaard / Frode Laursen