Mekanikerlærling Simon er klar til DM i Skills 2023

Mekanikerlærling Simon er klar til DM i Skills 2023

Det summer af liv og god stemning i Messe C, der fra den 2.-4. februar 2023 huser DM i Skills. Midt i menneskemængden finder vi Simon Frederiksen, der er i lære som lastvognsmekaniker hos Ejner Hessel i Vejle. Han er udtaget til DM i Skills 2023, og skal hen over de tre dage i konkurrence om at blive Danmarksmester inden for sit fag.

Det er en spændt lastvognsmekanikerlærling, som glæder sig til nogle spændende og lærerige dage.

- Jeg glæder mig til at mærke stemningen, og det bliver et vildt miljø at stå og lave en lastbilsreparation i. Det er ikke helt som til daglig, hvor der jo ikke kigger så mange med, når jeg laver en opgave. Jeg håber, det kommer til at give mig en del erfaring, og jeg glæder mig helt vildt, fortæller lærlingen.

Er stolt over at være en del af DM i Skills

DM i Skills er det store årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Omkring 300 unge er med som deltagere, hvor de kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste. Simon Frederiksen er altså én af deltagerne i år og er stolt over at være blevet udtaget blandt seks i hele Danmark i konkurrencen for lastvognsmekanikere.

Det er Syddansk Erhvervsskole, hvor Simon Frederiksen tager sit skoleforløb, som har udtaget lærlingen hos Ejner Hessel i Vejle. De kan se, at Simon Frederiksen kan noget helt særligt og har potentialet til at gå hele vejen.

Er spændt på konkurrencen

I konkurrencen skal Simon Frederiksen og de resterende deltager konkurrere 3x90 minutter. Det er forskelligartede opgaver, som de skal igennem lige fra sporing, til airconditionsystemet og motorstyring. Simon Frederiksen er især spændt på, hvordan det bliver at løse opgaver i Scania og Volvo lastbiler, da det til dagligt er Mercedes-Benz lastbiler, han roder i.

- Jeg er spændt på, hvad det bliver for nogle opgaver, men jeg har for eksempel fået at vide, at jeg skal bruge en original Scania tester på en Scania lastbil, og det har jeg jo ikke prøvet før. Det bliver sjovt, men også lidt angstprovokerende. Men så har jeg jo en fordel, når det kommer til Mercedes lastbilen.

Om Simon Frederiksen går hele vejen, er han selv spændt på. Han går efter en sejr og titlen som Danmarksmester, men det vigtigste for ham bliver at få en god oplevelse og møde andre lærlinge inden for sit fag.

DM i Skills 2023 foregår den 2.-4. februar i Messe C i Fredericia. De talentfulde unge fra landets erhvervsuddannelser repræsenterer hele 68 forskellige fag - 45 konkurrencefag og 23 demonstrationsfag.

Der er gratis adgang alle tre dage og det bliver muligt for alle gæster at følge konkurrencedeltagerne helt tæt på. Derudover er der stande, hvor der er rig mulighed for at blive introduceret til fagene.