Det skal være enkelt at træffe mere miljørigtige valg.

Stadig flere kunder ønsker at tage mere miljø- og klimavenlige valg, men det er ikke altid lige nemt at vide hvordan. For at gøre det lidt mere enkelt samarbejder Elgiganten med det internationale certificeringsselskab EcoVadis. Halvdelen af Elgigantens omsætning kommer nu fra produkter, hvor leverandøren er EcoVadis-certificeret.

Med utallige elektronikproducenter og -leverandører kan det være svært at gennemskue, hvem der arbejder mest med tanke på miljøet. Det er Elgiganten helt enig i.

- Det skal være nemmere at træffe miljørigtige valg. Sammen med EcoVadis giver vi nu vores kunder indsigt i, hvordan forskellige leverandører scorer set med bæredygtighedsbrillerne på. Samtidig får vi som forhandler endnu bedre mulighed for at kontrollere, at de krav, vi stiller til produkterne, efterleves i hele værdikæden, siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten.

Håbet er at certificeringen over tid vil føre mere med sig.

- Jeg forestiller mig, at EcoVadis kommer til at skabe interesse blandt vores leverandører for, hvordan de hver især performer på ’bæredygtighedsskalaen’. Jeg tror på, at det kan motivere dem til at forbedre sig yderligere – til gavn for både kunder og miljø.

Reducerer eget klimaaftryk
Al elektronik har et betydeligt miljøaftryk og som Nordens største elektronikkæde, har Elgiganten et medansvar for, at der leveres på Paris’ klimamål. Samtidig bliver kunderne mere optaget af at leve grønnere og de spørger i stigende grad Elgiganten til råds.

- Vi hjælper vores kunder med både at genbruge og genanvende. Og vi er godt i gang med at nedbringe det CO2-aftryk, som stammer fra vores egne bygninger og transport. Men det er de produkter, vi sælger, der står for den største klima- og miljøpåvirkning. Derfor er det måden, vi driver forretning og hjælper kunderne på fremover, som kommer til at have den største effekt, siger Peder.

Alle producenter rangeres
At sammenligne produkter fra hele verden med forskellige branchestandarder og lovgivninger er kompliceret. Ikke kun for kunderne, men også forhandlerne. EcoVadis’ mærkning og rangering forenkler det hele.

Helt præcis kigges der på leverandørers arbejde med miljø, etik og socialt ansvar. Vurderingerne ligger frit tilgængelige for at vise kunderne, hvor ansvarlige leverandørerne bag de enkelte produkter er.

På Elgigantens hjemmeside har man lavet evalueringen som et medaljesystem. Om en producent gør sig fortjent til platin, guld, sølv eller bronze, afhænger af scoren, der opnås samt en procentvis rangering af firmaet i EcoVadis' oversigt, uafhængig af branche.

• Data, Telekommunikation, IT

• detailhandel
  • forbrugerelektronik
  • peder stedal
  • elprodukter
  • hvidevarer
  • miljø
  • elektronik
  • ecovadis
  • ehandel

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.