Elgiganten vælger Publicis som nyt nordisk kreativt bureau

Elgiganten får et skræddersyet team på tværs kompetencer og discipliner, når Publicis bliver nyt bureau for den nordiske elektronikgigant.

Elgigantens vision om at hjælpe alle med adgang til teknologiens fantastiske verden ligger til grund for både strategi og valg af samarbejdspartnere. Koncernen omsætter for ca. 50 milliarder NOK om året og har klare ambitioner om at fastholde positionen som markedsleder. Derfor har Elgiganten de sidste måneder gennemgået et bureau-pitch for at finde den optimale konstellation, der skal sikre netop dette. I den endelige fase stod valget mellem fire bureauer.

Et svært valg
Jimmi Frederiksen, Head of Brand & Digital i Danmark, fortæller om processen: ”Pitchrunden har været både svær og tidskrævende. Svær fordi vi stod overfor så mange dygtige og kreative bureauer og tidskrævende, fordi vi ønskede at bruge tid på virkelig at lære hinanden at kende. En ting er at levere et godt stykke arbejde, men kemien skal også være der. Ellers bliver ethvert samarbejde udfordrende. Men vi er lykkedes med at finde et bureau, som vi tror kan tage os videre på rejsen og hjælpe os med at sætte baren endnu højere i fremtiden. Vi er derfor meget glade og ser frem til at smøge ærmerne op sammen med Publicis.”

Markeds- og forretningsforståelse, tværfaglige kompetencer og gennemtænkte løsninger
Anna Pradzynska, Nordic Brand & Marketing Director i Elkjøp, sætter også ord på processen: ”Niveauet i alle præsentationer var ekstrem høj og dialogerne ligeså. Vi endte med at vælge Publicis teamet som ny nordisk partner ud fra deres tværfaglige kompetencer, markeds- og forretningsforståelse, gennemtænkte løsninger samt det engagement og høje energiniveau, de udviste gennem hele processen.”

Om samarbejdet med Nord DDB tilføjer Pradzynska: ”Publicis-teamet kommer til at understøtte alle nordiske og lokale initiativer. Samtidig forlænger vi kontrakten med Nord DDB, men med et tilpasset ansvarsområde og -omfang. Vi har stor respekt for samarbejdet med Nord DDB og vi er glade for at beholde vores relation med dem.”

René Westendahl, Chief Communication Officer for Publicis i Danmark, glæder sig over samarbejdet: ”Elgiganten er en af Nordens dygtigste inden for detail og markedsføring, og vi er naturligvis virkelig stolte af at være blevet valgt som bureau. Gennem tæt samarbejde med vores lokale kontorer i alle fire nordiske lande, vil vi sikre stærke og relevante løsninger både lokalt og nordisk. Vi ser mange muligheder på tværs af kommunikation, media og platforme, hvorfor det bliver spændende at samarbejde med Elgiganten – specielt i en verden, hvor teknologi vinder stadig større indpas.”

Publicis stiller med et skræddersyet team, som går på tværs af fagområder. Udover de strategiske og kreative ressourcer, har Publicis et stærkt afsæt i data, teknologi og PR i hele Norden.

Elgiganten fortsætter sit samarbejde med Dentsu/Carat som nordisk mediebureau. Kombinationen af Publicis, Dentsu/Carat og Nord DDB vil komme til at udgøre et solidt udgangspunkt for elektronikkædens aktiviteter i hele Norden.

• Data, Telekommunikation, IT

• elektronik
  • forbrugerelektronik
  • ehandel
  • markedsføring

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.