Sådan slukker du brand i grillen

De fleste brande i forbindelse med brug af gasgrill er fedtbrande. Det vil sige, at der går ild i fedt og andre madrester, der er blevet liggende i grillen.

– Det første du skal gøre er at slukke for gastilførslen på regulatoren og lukke låget. Hvis det er muligt, bør du koble regulatoren fra gasflasken og flytte gasflasken væk fra grillen. Så undgår du at flammerne får adgang til propangas som vil forværre branden, siger indkøbschef Espen Nordheim i Elgiganten.

Falder flammerne til ro, kan du lade branden brænde ud af sig selv. Udvikler branden sig videre, skal du ikke blive fristet til at hælde vand på bålet.

– Vand vil bare gøre flammerne større. Spreder branden sig udenfor grillen, kan du bruge brandslukningsapparat eller hælde sand på. Et brandtæppe kan også bruges. Mister du kontrollen over branden, skal du ringe til brandvæsenet, siger Espen Nordheim.

En fedtbrand kan brænde længe. Tjek at branden er gået helt ud før du forlader stedet.

Gaslækage

Gaslækager, typisk fra grillslangen, kan også føre til at grillen går i brand og flammerne står i vejret.

– Flammerne kan hurtigt blive voldsomme ved en gaslækage. Det vigtigste du kan gøre er også her at få slukket for gastilførslen. Slukker branden ikke, benytter du samme fremgangsmåde som med fedtbrand og kontakter brandvæsnet hvis det er nødvendigt, siger Espen Nordheim.

Før grillsæsonen er det vigtigt at tjekke grillslangen, særligt hvis grillen har stået ude og er blevet udsat for sol, vind og vejr.

Ifølge en tidligere undersøgelse TNS Gallup har lavet for If Skadeforsikring, oplyser hver sjette nordmand at de har oplevet lækager i propanudstyr.

– Det er kun tilfældigheder der gør at der ikke opstår flere ulykker ved brug af propan i Norge. Derfor er det meget vigtigt at følge rådene som bliver givet. Det vil reducere risikoen betragteligt. Hav gerne også en lille slukkespray let tilgængelig ved grillen, men pas på at det er en type, som kan slukke fedtbrande, siger informationsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring.

Eksplosionsfare

De fleste gasgrill som sælges i dag har en kompositflaske. De kan ikke eksplodere. Er ulykken ude bliver det en såkaldt nedbrænding af flasken. En flaske i metal derimod kan eksplodere.

– Hvis varmeudviklingen fra branden er stor nok over lang nok tid, er der en fare for at en metalflaske kan eksplodere, siger Espen Nordheim fra Elgiganten.

Han anbefaler alle som skal grille at følge nogle enkle regler:

Vær opmærksom på, at grillen står på et jævnt underlag før du tænder den.

Anbefalet sikkerhedsafstand til brandbare materialer er 150 cm fra alle grillens sider.

Husk at gasflasken skal stå på siden af grillen, ikke under. Så er det lettere hurtigt at slukke for gastilførslen hvis det er nødvendigt.

• Data, Telekommunikation, IT

• detailhandel
  • forbrugerelektronik
  • gasgrill
  • grill

Elgiganten er en af Danmarks førende varehuskæder indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag ca. 2.000 medarbejdere fordelt på 29 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2013-14 for i alt 5 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2013/14 omsatte for i alt 26,9 milliarder norske kroner. Der er i Norden i alt 390 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone.