EnergiMidt gentager sparefamilie-succes

For et par år siden lykkedes det 13 familier at skære gennemsnitlig 22 procent af deres elforbrug i et spareprojekt med EnergiMidt. Nu skal 10 nye familier forsøge at gentage successen og skære mindst 15 procent af deres elforbrug resten af året. I spareprojektets første del er der fokus på energirigtig madlavning.

Den 1. april tog EnergiMidt hul på endnu et sparefamilie-projekt. Denne gang med 10 familier fra det midtjyske, der skal forsøge at skære gennemsnitlig 15% af deres elforbrug i løbet af de næste 9 måneder.
- Da vi kørte vores første spareforsøg i 2013, opnåede 13 testfamilier en imponerende gennemsnitlig besparelse på 22 procent af deres elforbrug. Denne gang har vi valgt at gribe projektet an på en lidt anden måde, men målet er det samme som sidst. Nemlig at vise at man, gennem fokus på at spare og små vanejusteringer i dagligdagen, kan nedsætte sit elforbrug, fortæller Gitte Nordskov Balling, som er ansvarlig for projektet.

De 10 familier skal via små sparefif fra EnergiMidt forsøge at ændre på vanerne i dagligdagen i løbet af de kommende ni måneder og dermed reducere deres elforbrug i forhold til de samme måneder sidste år.
- Vi ved, at små justeringer i hverdagen kan have stor betydning for elforbruget, men at vores sidste spareprojekt kunne opnå så flotte resultater, overraskede os alligevel. Derfor er vi meget spændte på, om vores 10 nye sparefamilier kan gøre dem kunsten efter. Generelt plejer vi at sige som tommelfingerregel, at en gennemsnitlig familie kan spare cirka 10 procent ved at ændre vaner, så vi har sat barren højt, siger Gitte Nordskov Balling videre.

Energibesparelser i køkkenet
I projektets første kvartal har EnergiMidt og sparefamilierne fokus på de energibesparelser, der kan opnås i køkkenet. Familierne blev inviteret til en introaften hos EnergiMidt, hvor en energirådgiver gav gode råd, som kan give besparelser i blandt andet madlavningen.
- Vi har typisk mange elapparater i køkkenet, og mange af os tænker måske ikke synderligt over, hvor meget strøm de hver især bruger. Derfor fik vi vores energirådgiver til at lære vores sparefamilier lidt om energirigtig madlavning, fortæller Gitte Nordskov Balling.

10 gode råd til energirigtig madlavning

1. Tø frossen mad op i køleskabet – det sparer energi ved tilberedning og giver gratis køl
  2. Hold orden i køleskabet for at sikre overblik og begrænse åbning af køleskabsdøren
  3. Læg altid låg på gryderne, kog i lidt vand og skru ned, når kogepunktet nås. Sørg for at grydestørrelsen passer til kogepladen.
  4. Brug ovnen med omtanke – tilbered gerne flere retter på samme tid fx ris, kylling og æblekage (maden tager ikke smag af hinanden). Brug varmluftfunktionen.
  5. Udnyt for- og eftervarmen: Sæt maden i den kolde ovn, tænd på den ønskede temperatur, sluk ovnen 5-10 minutter før tid og lad maden stå ved eftervarmen.
  6. Brug mikroovn eller gryde til opvarmning (husk låg) og varm brødet på brødristeren i stedet for i ovnen
  7. Hæld kaffen på termokande og kog kun det vand i el-kogeren, som du skal bruge
  8. Tænd emhætten før maden koger og brug det lavest mulige trin – skift til LED-pærer
  9. Fyld opvaskemaskinen og brug de lange økonomiprogrammer – hold maskinen tæt lukket indtil den sættes i gang, så madrester ikke tørrer ind.
  10. Sluk el-apparaterne på kontakten og undgå standby-forbrug

Stor interesse og høje forventninger
Da EnergiMidt via sit nyhedsbrev eftersøgte familier til projektet, var der flere end 300 interesserede, som meldte sig. EnergiMidt udvalgte efterfølgende 10 familier, der nu er i fuld gang med at implementere de nye vaner i hverdagen.
- Vi har udvalgt nogle familier, som ikke tidligere har forsøgt at nedsætte deres elforbrug. Derfor håber vi selvfølgelig, at de vil få meget ud af de råd, vi har givet dem og kommer til at give dem gennem forløbet. Det er i hvert fald meget tydeligt, at de glæder sig til at se, hvor meget de kan flytte de næste tre kvartaler, slutter Gitte Nordskov Balling.

• Underholdning

• energi
  • spareforsøg
  • familie
  • madlavning
  • energirigtig
  • privatforbrug
  • besparelser
  • privat
  • el
  • elforbrug
  • sparefamilie
  • spareprojekt
  • energibesparelser

EnergiMidt er Danmarks fjerdestørste energiselskab med en årlig omsætning på 3,5 milliarder kroner.

EnergiMidt er en moderne energi- og kommunikationsvirksomhed med 235.000 kunder. Virksomheden beskæftiger cirka 650 medarbejdere og har hovedkontor i Silkeborg.

EnergiMidt blev i 2015 kåret til Danmarks bedste arbejdsplads efter at have ligget i top 3 siden 2012. EnergiMidt har desuden vundet flere priser for arbejdet med trivsel og CSR.

Flere end 68.000 midt- og østjyder har fiberbredbånd fra EnergiMidt, og antallet er støt voksende.

EnergiMidt har solcelle- og vindmølleparker i Spanien, Italien, Bulgarien, Tyskland og Danmark. De leverer en årlig el-produktion svarende til cirka 50.000 familiers årlige elforbrug.

Kundeservice

El & energi 70 15 16 70