Sidste års vinderprojekt, innovationsprojektet Flexibility Heat Grid Bornholm, der vandt prisen i 2023. @Energy Cluster Denmark

Årets Innovationsprojekt 2024: Og de nominerede er…

Tre partnerskaber er i spil til prisen for Årets Innovationsprojekt 2024. Vinderen vælges af alle medlemmer af Danmarks energiklynge, og kåres på Energy Cluster Denmarks årsmøde den 2. maj i København.

Grøn genanvendelse af glasfibre, en undervandsrobot til afrensning af marine begroninger offshore og biologisk Power-to-X.

Danmarks nationale energiklynge, Energy Cluster Denmark, er klar med de nominerede til Årets Innovationsprojekt 2024 – tre afsluttede samarbejder om innovation, hvor forskere og virksomheder har lagt fælles kræfter i ny energiteknologisk innovation, fortæller Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark.

”Blandt vores portefølje af mere end 100 aktive innovationsprojekter er tre med i opløbet til at blive årets innovationsprojekt. De er blevet færdige i det forgangne år – og vi er stolte af at kunne præsentere fantastiske samarbejder om grøn energiteknologi; produkter og services, der flytter energisektoren fremad i en positiv retning til gavn for os alle sammen. De tre projekter – og resten af energiklyngens portefølje – hjælper samfundet på vej, når det gælder CO2-reduktioner samt øget vækst og arbejdspladser, og vi glæder os til at kåre vinderen i begyndelsen af maj sammen med alle vores medlemmer,” siger Glenda Napier.

Tre innovative projekter
Kåringen af Årets Innovationsprojekt sker til Energy Cluster Denmarks årsmøde, der bliver holdt den 2. maj 2024 i Crowne Plaza Copenhagen Towers i København. Alle medlemmer af energiklyngen kan stemme på de nominerede projekter, der alle tager afsæt i Energy Cluster Denmarks projektmodel, der handler om at udvikle og demonstrere gode idéer til energiteknologisk innovation, så de kan markedsføres som produkter eller services til gavn for energisektoren.

Hvert innovationsprojekt løser en konkret udfordring, der typisk stilles af store industrivirksomheder, og som løses af forskere og mindre virksomheder i samspil med de store industri-aktører.

De nominerede til Årets Innovationsprojekt 2024 er:

ACOMAR:
En specialdesignet undervandsrobot, der autonomt kan inspicere og fjerne marine begroninger offshore. Teknologien kan arbejde uafhængigt af store miljøbelastende fartøjer, som bruges til afrensningsopgaven offshore i dag. Robotten kan sættes i drift direkte fra et vindmøllefundament eller en olie- og gasplatform, og kræver kun en tilgængelig support-funktion, mens opgaven udføres. Det forventes, at konceptet vil reducere omkostningerne ved afrensning med 30-40 procent.

Partnere i ACOMAR var: Siemens Gamesa Renewable Energy, TotalEnergies Danmark, SubC Partner, Mati2ilt, SIHM Højtryk, EIVA og Aalborg Universitet. Acomar blev støttet af Den Europæiske Fond for Regional Udvikling.

Biogas PtX – E-metan
Verdens første biologiske Power-to-X-anlæg, der på kommerciel basis øger produktionen af biogas via elektrolyse og biologisk metanisering. En særlig gevinst ved anlægget i Glansager er, at det kan tændes og slukkes efter behov, når der fx er overskud af strøm fra grønne energikilder. Dermed er anlægget med til at balancere energisystemet, når der produceres mere grøn strøm, end der forbruges.

Projektet blev støttet af midler fra REACT-EU-programmet, og partnerne var: Nature Energy, X Automation og Syddansk Universitet.

DecomBlades
Øget cirkulær produktion af vindmøllevinger i vindindustriens værdikæde. Partnerne har adskilt vingemateriale i en pyrolyseproces, hvor den genanvendte glasfiber fra udtjente vinger er anvendt til smeltning af stærkere glasfibre, der kan bruges i produktion af nye vindmøllevinger. Et resultat fra DecomBlades er også industrielle materialepas for udtjente vinger, der gør det enkelt for genvindingsvirksomheder, der skal håndtere vingerne, at skille dem ad, når de skal genbruges.

Partnerkredsen bag DecomBlades bestod af: Ørsted, LM Wind Power, Vestas, Siemens Gamesa, FLSmidth, MAKEEN Energy, HJ Hansen Recycling, Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Projektet modtog støtte fra Innovationsfonden.

Mød vinderen på Energy Cluster Denmarks årsmøde 2024
Alle medlemmer af Energy Cluster Denmark kan stemme på deres favorit blandt de nominerede projekter.

Vinderen kåres på energiklyngens årsmøde den 2. maj i København, hvor alle interesserede har mulighed for at deltage. Medlemmer af Energy Cluster Denmark deltager kvit og frit.

Se det fulde program og tilmeld dig på: www.energycluster.dk

Communication Manager Kommunikation +45 2122 4304