På billedet (fra venstre): Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark, Janus Munthe, økonomichef i Erhvervshus Sjælland og Bolette Christensen, direktør i Vordingborg Erhverv.

Danmarks energiklynge flytter ind i Region Sjælland

Energy Cluster Denmark styrker sit engagement i Region Sjælland med en plads i Vordingborg. Indsatsen skal være med til at øge den grønne omstilling af hele landsdelen.

Det skal være lettere for sjællandske virksomheder at tage del i samarbejder om grøn innovation. Derfor flytter Danmarks nationale klyngeorganisation for energisektoren, Energy Cluster Denmark, nu ind hos Vordingborg Erhverv, hvor Erhvervshus Sjælland også er repræsenteret.

”Energy Cluster Denmark er det nationale samlingspunkt for alle, der vil samarbejde om energiteknologisk innovation. Vi faciliterer en række grønne innovationsprojekter i og udenfor Danmark og vil gerne engagere endnu flere sjællandske virksomheder. Hos Vordingborg Erhverv bliver vi mere synlige lokalt og adgangen til innovation bliver lettere for virksomheder, forskere og andre fra regionen, der vil tage del i den grønne omstilling,” siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark.

I praksis bliver pladsen i Vordingborg besat af en eller flere medarbejdere fra Energy Cluster Denmark, der får deres gang hos Vordingborg Erhverv. Direktør Bolette Christensen hilser energiklyngen velkommen.

”I en travl hverdag gør det en reel forskel, at vores virksomheder kan få hjælp lige rundt om hjørnet. Derfor er det rigtig positivt, at Energy Cluster Denmark nu får en medarbejder i Vordingborg, der kan guide virksomhederne ind i innovative projekter, der gør en forskel for den grønne omstilling samt vækst og beskæftigelse,” siger Bolette Christensen.

Hos Erhvervshus Sjælland har man i forvejen et team af forretningsudviklere, der fokuserer på grøn omstilling. Her ser man den nye indgang til Danmarks energiklynge som et plus.

”Vi har allerede tiltag som SMV:Grøn og Green Change Zealand på hylden, og Energy Cluster Denmarks øgede tilstedeværelse vil være endnu en mulighed for, at vores virksomheder kan engagere sig i innovationsprojekter og partnerskaber i Danmark og udlandet. Det vil være med til at styrke vores fælles arbejde på vejen mod klimamålene i 2030 og 2050,” siger Mads Váczy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland.

Fakta
Fra den 15. marts vil virksomheder, forskere og andre med interesse for grønne partnerskaber kunne møde Energy Cluster Denmark i Vordingborg.

Glenda Napier, CEO, Energy Cluster Denmark, +45 42149174 / gna@energycluster.dk

Pressekontakt Press Contact Kommunikation +45 6160 0180